donderdag 28 februari 2008

Dubai is hot!

Sinds Bas en Dieuwertje in Dubai wonen, valt het pas echt op hoe vaak je iets leest en hoort over Dubai. Dubai is hot!

We keken er dan ook erg naar uit om Bas en Dieuwertje weer te zien en hun nieuwe woonplaats te leren kennen. Na alle eerdere familiebezoeken betekent dit voor hen het zoveelste rondje langs alle topattracties in Dubai. Nu wij het zelf hebben gezien, kunnen we ons niet voorstellen dit het snel zal vervelen. Gezien hun drukke werkzaamheden hebben wij wel voorgesteld om als ‘gastschrijvers’ eens wat voor de db-weblog te schrijven.

Onze reis op donderdag 14 februari begon goed. Wij waren de eerste passagiers van de gloednieuwe Boeing 777-300, die de dag ervoor feestelijk was onthaald op Schiphol. De Telegraaf beschreef het interieur van dit vliegtuig als een vliegende bioscoop, een soort superloge, en het moet gezegd worden, we zaten perfect.

Ondanks waarschuwingen dat er op de luchthaven van Dubai wel eens lange wachtrijen konden staan, verliep alles buitengewoon vlot. Dankzij onze kinderen werden we gelijk door een grote Arabier uit de rij gehaald en door de paspoortcontrole geloodst. Kort daarna werden we verwelkomd door Bas en Dieuwertje en begon onze week in Dubai pas echt.

Op onze eerste dag werden we wakker met een heerlijk zonnetje en een strak blauwe lucht (niets bijzonders voor Dubai) en de temperatuur was direct aangenaam; het zou die dag zo’n 30 graden worden. Op ons voorstel om lekker buiten te ontbijten, werd verbaasd gereageerd door de twee bewoners van Zulal 101. Voor hen is het nog winter! Zo vertelden zij vervolgens, dat het zwembad nog erg koud was. Niets was minder waar; in zo’n warm bad hadden we nog nooit gezwommen!

De volgende dag hebben we eerst wat inkopen gedaan in de op één na grootste overdekte shopping mall ter wereld (Mall of the Emirates) met ruim 400 winkels. Hier verkoopt men onder andere habayeb’s (de lokale zwarte ‘jurken’), waarvan Neelie tot onze verbazing werd uitgenodigd een luxe exemplaar met glimmertjes te passen, enkel voor de foto. Het merendeel van de winkels verkoopt echter moderne ‘westerse’ artikelen. Ook topmerken als Gucci, Armani, Versace, Louis Vuitton en Roberto Cavalli zijn hier allemaal vertegenwoordigd. Zelfs de kinderen vermaakten zich prima. Veerle reed rond in een roze ‘autootje’ en Lieke werd continue aangehaald door allerlei passanten. Het meest absurde vonden wel de enorme indoor skibaan met zelfs een ‘zwarte’ helling.

’s Avonds gingen we lekker eten bij restaurant La Veranda bij het Jumeirah Beach hotel. Hier zijn alle bezoekers van Bas en Dieuwertje ongetwijfeld geweest. Lekker Italiaans eten met een fantastisch uitzicht op het zeven sterren hotel Burj Al Arab, dat er door het fascinerende kleurenspel regelmatig weer anders uitziet.

De volgende dag hebben we het indrukwekkende Burj Dubai bezocht. Inmiddels met zo’n 600 meter het hoogste gebouw ter wereld, maar er komen er naar verwachting nog ca. 200 bij. Die avond had Bas gereserveerd in de Sky View bar van de Burj Al Arab. Wat een hal en wat een uitzicht over Dubai ‘by night’. Het al imposante Jumeirah Beach hotel leek werkelijk wel een kleinduimpje vanaf de 200 meter hoog gelegen bar. Hier werd Bas tot onze verbazing direct verwelkomt met ‘welcome back sir’. We hebben er heerlijke cocktails gedronken en sloten de dag in stijl af.

Toen Bas en Dieuwertje weer gewoon aan het werk moesten, zijn we zelf op pad geweest met de taxi. Dit is een prima vervoermiddel in Dubai. Binnen no time staan ze voor de deur en de kosten zijn erg laag. Zo zijn we naar Ibn Battuta geweest, waar zelfs Veerle zei ‘ik kan mijn ogen niet geloven mama ‘! Deze shopping mall is vernoemd naar een ontdekkingsreiziger en ieder gedeelte heeft een speciaal landen c.q. regio kenmerk. Zo ligt er bijvoorbeeld een levensgrote Chinese jonk in dat van China.

Ook zijn we naar het Jumeirah Beach Park geweest, waar de kinderen lekker op het strand konden spelen en het heldere azuurblauwe zeewater heerlijk verkoelend was. Zowel Bas als Dieuwertje namen die week af en toe nog een middag vrij, zodat we regelmatig eerst met de kinderen bij het zwembad konden vertoeven, om daarna nog meer van Dubai te zien.

Zo hebben we Dubai Marina bezocht. Hier hebben we de zonsondergang meegemaakt en heerlijk aan de boulevard gegeten. Vooral bij avond was het uitzicht over de fraai verlichte wolkenkrabbers fantastisch.
The Creek met de oude Souks gaf weer een heel ander beeld van Dubai. Je kunt je niet voorstellen dat de Dhows (houten vrachtschepen) nog zulke afstanden over de Perzische Golf afleggen. Een overtocht in de typische abra’s vonden we met de kleine kinderen toch iets te riskant. Met hen hebben we dan ook maar een boottochtje gemaakt door het strandresort Madinat Jumeirah. Dit is een spectaculair resort in Arabische stijl, met vele restaurants en een Souk. Via een Abra kunnen de hotelgasten zich te water over het resort verplaatsen, met overdaad zover het oog reikt.

Het was afwisselend en allemaal even leuk. Degenen die Dubai niets vinden, moeten zich misschien afvragen of men wel de juiste plekken heeft weten te vinden. Wie is er bijvoorbeeld in The Global Village in Dubailand geweest ? Het is een mix van kermis/entertaiment aan de ene kant en bazaar/cultuur aan de andere kant. Hier komt met name de lokale bevolking op af en leken wij wel ‘de attractie’, wanneer men onze kinderen filmde en fotografeerde.

De laatste dag zijn we de woestijn in geweest, waar wilde kamelen langs de snelweg lopen en het landschap langzaam verandert van gelig zand met lichte begroeiing tot roestkleurig woestijnzand. Aangekomen bij de ‘Big Red’, de grootste duin van Dubai, is duidelijk welke hobby velen in het weekend beoefenen. Met quads, strandbuggy’s of de eigen SUV cross je spectaculair over de duinen.

Onze vakantie is voorbij gevlogen. Wij zijn in ieder geval overtuigd. Dubai is een indrukwekkende stad. Hier leven diverse culturen probleemloos met elkaar samen, is alles opvallend schoon en de service voortreffelijk. Je verblijft in een stad met prachtige skylines, maar ervaart niet de drukte. Het parkeren is er bijna overal gratis en wanneer het vol is heeft men nog humor ook:

Maar hoe zal het er in de zomermaanden zijn, met temperaturen van 50 graden?
We zullen het zeker horen van Bas en Dieuwertje. Eén ding is zeker, Dubai is hot en wordt nog veel ‘hotter’!

Lieve Bas en Dieuwertje, nogmaals bedankt voor de leuke tijd! We komen zeker nog eens terug.

Liefs,Robert, Neelie, Veerle en Lieke