woensdag 22 januari 2014

Lucht kwaliteit

Nu we hier een tijdje wonen, en we wat meer ervaring hebben opgedaan met de voorkomende lucht kwaliteit in Beijing, vond ik het tijd worden om wat huiswerk te doen. (Ik blijf een Delftse nerd, natuurlijk!!)

We gebruiken zelf een App om de luchtkwaliteit in de gaten te houden: Air Quality. Met deze App kun je op verschillende locaties in Beijing (en/of andere Chinese steden) de gemeten “Air Quality Index” (AQI) in de gaten houden. Het grafiekje dat wordt weergegeven laat een schaalverdeling zien waarbij wordt aangegeven of de AQI ‘goed’, ‘ongezond’ of zelfs ‘hazardous’ is. Prachtig allemaal! Maar wat betekent dit nou? Wie heeft bedacht wanneer iets nou echt ongezond wordt? En hoe verhouden deze getallen zich nou tot waar we bijvoorbeeld in Nederland aan blootgesteld worden? Want een ‘slechte’ dag hier lijkt erg veel op een heiig dagje in Nederland! Je ruikt geen uitlaatgassen, begint niet spontaan te hoesten als je buiten komt, soms hangt er alleen een beetje een rokerig luchtje buiten...

Dus tijd voor wat speurwerk...

Onze App zegt dat de AQI berekend wordt volgens de “US standard” rekenmethode, en geeft daarbij een koppeling naar een officieel document van de United States Environmental Protection Agency – klinkt officieel! Daarin wordt uitgelegd dat de AQI bepaald kan worden voor verschillende vervuilers, zoals fijn stof (PM10), zeer fijn stof (PM2.5), ozon (O3), koolmonoxide (CO), zwaveldioxide (SO2) en stikstofdioxide (NO2). Voor elk van deze vervuilers wordt de bijbehorende AQI op een andere schaal berekend – dus van de ene stof kun je een hogere concentratie in de lucht hebben en nog “goed” scoren, dan van de andere.

Voor zover valt te achterhalen gebruikt onze App een AQI berekend op basis van zeer fijn stof (PM2.5) metingen – de andere vervuilers worden in onze App niet weergegeven.

Vervolgens ben ik eens gaan kijken naar de website van het RIVM. In Nederland worden bovengenoemde vervuilers ook gemeten (en nog een aantal meer). Er wordt op ongeveer 60 locaties door heel NL gemeten, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen verschillende soorten meetstations: achtergrond stations (op enige afstand van bebouwing), stadsstations (op ruime afstand van drukke wegen, bijvoorbeeld op sportvelden of rustige pleinen) en verkeersbelaste stations.

Vervolgens wordt op de site van het RIVM voornamelijk gesproken over overschrijdingen van de fijn stof (PM10) waardes – hier ligt in Nederland blijkbaar vooral het probleem?? Er wordt gesproken over een ‘overschrijding’ als de fijn stof concentratie gemiddeld over 24 uur hoger is geweest dan 50ug/m3... Omgerekend volgens de US standard is er in Nederland dan sprake van een overschrijding van de PM10 concentratie als de AQI (PM10) hoger is dan 46. En hoe vaak komt dat volgens het RIVM nou voor in Nederland, in de periode van 2005-2013?
·       Regionale (achtergrond?) stations: tussen de 0 en 65, gemiddeld 15 dagen per jaar
·       Stadsstations: tussen de 0 en 45, gemiddeld 15 dagen per jaar
·       Straat (verkeersbelaste?) stations: tussen de 0 en 70, gemiddeld 26 dagen per jaar
Hoe hoog de gemiddelde concentratie (en bijbehorende AQI) op deze overschrijdingsdagen nou werkelijk geworden is, heb ik niet meer uitgezocht. Maar een ding wordt toch wel duidelijk: in Nederland wordt gesproken over een overschrijding als de AQI (PM10) hoger is dan 46. Volgens de schaal van de US standard is een AQI lager dan 50 “Good”, en hoger dan 50 “Moderate”. Daar zit wel een overeenkomst...
En hoe zit het dan hier in Beijing? Welke waardes hebben wij hier nou mee te maken? Hier wordt dus de zeer fijn stof (PM2.5) concentratie gemeten, en omgerekend naar de AQ( (Waarbij wij over het algemeen kijken naar momentane waarde, niet naar de gemiddelde waarde over 24-uur). En welke waardes maken wij dan zoal mee?
Gelukkig hebben we regelmatig dagen gehad met een AQI van onder de 50. Zeker als het een beetje waait, dan hebben we prachtige strakblauwe luchten hier! Maar ja, het komt hier toch ook vrij regelmatig voor dat de AQI rond de 150-200 (= "unhealthy) schommelt... Kijk ook maar naar een plaatje van vandaag: op het oog een prima dagje, met een lekker zonnetje en nog best wat blauwe lucht. Maar volgens de Nederlandse en Amerikaanse lezing dus al niet zo best...

En dan spreken we nog maar niet over vorige week... De grafiek van de 4 meest nabijgelegen stations  bleef ruim 24 uur steken op 500, omdat hoger niet aangegeven kan worden!

Nou, OK, nu weten we dus iets beter hoe het zit. De luchtkwaliteit is hier inderdaad aanzienlijk slechter dan we in Nederland gewend zijn. Maar zoals ik al aangaf: eigenlijk ondervinden wij er tot nu toe nog weinig hinder van. Met het gezoem van een ‘air purifier’ in elke kamer denken we de boel binnenshuis wel onder controle te hebben. En ook als je buiten komt is het niet zo dat je gelijk om valt van de stank. We zeggen maar zo: een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar ondertussen blijven wij gewoon lekker genieten van onze geweldige tijd hier in Beijing!

zaterdag 18 januari 2014

We hebben een Ayi!

En we hebben weer een grote stap naar het echte expat bestaan genomen: we hebben een Ayi gevonden! Ze heet Daisy, is 29 jaar, en ze spreekt goed Engels. Ze komt 5 middagen in de week - wat een luxe. Ze maakt schoon, doet de afwas, de was, de strijk, speelt lekker met de kinderen, en ze kan ook nog lekker koken! En het beste: ze gaat haar eigen gang en neemt zelf initiatief (en dat is best bijzonder voor een Chinese), dus een ongelofelijk fijne hulp om in huis te hebben. De kinderen zijn ook blij: als ze ’s middags binnen komt roept Flinne gelijk “Daisy!” en pakt ze snel haar schoentjes om samen naar de speeltuin te gaan. En Reijer wil ook liever dat Daisy hem van de schoolbus komt halen dan mama... Hmmm?!
Al met al lijken we het dus heel goed getroffen te hebben, en het is ook een heerlijk vooruitzicht voor als de baby over een paar weken geboren wordt.
 

Kerstvakantie met Oma Betty en Opa Loek

Op dinsdag 24 december was het zover: Reijer en Bas konden Oma Betty en Opa Loek ophalen op het vliegveld! Een bezoek met een bijzondere twist, want zij waren 17 jaar geleden al eens eerder in Beijing geweest, dus wat zouden ze er nu van vinden?!
Na twee heerlijke weken was de eindconclusie: terwijl de historische attracties (gelukkig!) nog even indrukwekkend zijn, is er van het straatbeeld van 17 jaar geleden bijna niks meer terug te vinden. Toen had je nauwelijks 2x2 baans wegen, overal eet-kraampjes langs de straten, krekeltjes in doosjes te koop, vogelkooitjes, Mao jasjes, en natuurlijk FIETSEN!! Nu heb je vooral glazen wolkenkrabbers, 6x6 baans snelwegen, nauwelijks fietsen maar ongelofelijk veel auto’s... Eigenlijk onherkenbaar.
We hebben in de twee weken dat ze er waren ontzettend veel gedaan. Natuurlijk hebben we samen Kerst en Oud & Nieuw gevierd, en vlak daarna de verjaardag van Loek:

Maar ook veel sight-seeing tochtjes, hier een impressie met foto’s:
·       de hutongs bij HouHai (Nan Luogu Hutong),
 
·       de tempel of Heaven,
 
 
 
·       Qianmen en Dashilan Street,
 
·       de shopping malls bij ons in de buurt,
 
·       en ook de overgebleven hutongs en woonwijkjes bij ons in de buurt, lopend op weg naar Bas zijn kantoor,

·       de Chinese muur bij Mutianyu, een flinke klim maar zeker de moeite waard op Oudjaarsdag, 
 
·       Wangfuying street (moderne winkelstraat) met achtergelegen hutongs, vooral bekend om bijzondere eet-tentjes met schorpioenen, zeepaardjes en zeesterren. Maar deze keer ook met memorabele ontmoeting met een keizerlijk stel...!

·       De verboden stad,
 
·       Het zomer paleis, heel bijzonder in de winter, met bevroren kanalen en meren waar met schaats-sleetjes op gegleden werd.
 
 
·       De Lama tempel

En verder hebben we natuurlijk gewoon lekker genoten van de gezelligheid samen. Reijer heeft eindeloos het auto race spelletje van de IPad van Oma nagespeeld met Duplo, waarbij Oma en Opa om de beurt het rode autootje moesten besturen. En Flinne heeft ons veel pret bezorgd door als kleine brutale pinguïn op haar nieuwe rode laarsjes rond te waggelen op straat.
 
Ook zijn we lekker met Oma naar het zwembad geweest. En naar de speeltuin.
 
 
En de dames zijn samen naar de nagel-studio geweest.
En toen de vakantie weer voorbij was, moest Reijer natuurlijk naar de schoolbus gebracht worden, en dat wilde oma ook wel eens meemaken. Oma en opa zijn ook nog een kijkje gaan nemen op school en in zijn klas.
En zoals gewoonlijk ook weer eindeloos veel lekker eten: Peking eend, Chinees, Indiaas, Thais, Italiaans, Vietnamees, en ga zo maar door.
 
 

Al met al dus een top Kerst vakantie!

woensdag 1 januari 2014

Happy New Year!

We hebben 2013 toepasselijk afgesloten met zelfgemaakte oliebollen en een bezoekje aan de Chinese Muur. En ’s avonds hadden we het geluk dat wij tegenover een van de belangrijkste New Year’s Eve verzamelpunten van Beijing wonen: we hadden al gelezen dat Chinezen vrij massaal naar The Place (het grootste TV scherm van de wereld, bij ons aan de overkant van de straat) komen, om daar samen af te tellen naar het nieuwe jaar. Dat wilden we meemaken!

Nou, daarmee was dan ook alles gezegd: een massa Chinezen, die gezamenlijk aftelden naar het nieuwe jaar, 1 keer heel hard juichten, een paar ballonnen de lucht in lieten vliegen, en toen weer snel naar huis vertrokken. Grappig om mee te maken. 1 januari is wel een vrije dag voor de Chinezen, maar verder stelt het hier dus weinig voor.

Via deze weg willen we jullie allemaal een heel gelukkig en gezond 2014 wensen!!!
Liefs van Bas, Dieuwertje, Reijer en Flinne (en baby X...)




 

 

 
En hier nog een filmpje - leuk he, dat aftellen in het Chinees!
 

Kerst in Beijing

Kerstmis is geen officiële Chinese feestdag. De Chinezen hebben geen vrije dag, en ook in huis hebben ze meestal geen kerstversiering. Maar in de stad is (waarschijnlijk vooral voor commerciële doeleinden) wel volop kerstversiering te vinden. Veel kleuren, niet altijd even mooi, overal kerst muziek, regelmatig slanke Chinese Kerstmannen - al met al toch wel heel gezellig.

De meeste expats zijn het land uit, maar wij zijn lekker hier gebleven, met gezellig bezoek van Betty (moeder van Bas) en Loek. Mede hierdoor vonden de kinderen op kerst ochtend een geweldige stapel pakjes onder de boom. En ’s avonds hebben we met z’n allen genoten van een alternatief op de ‘traditionele kerst kalkoen’: Peking eend.