dinsdag 28 december 2010

De laatste blog uit Dubai

Eindelijk komt het er dan toch van: een laatste blog om ons avontuur in Dubai nu ook in woord af te sluiten. Wat is er allemaal gebeurd de afgelopen maanden?

In april waren we nog voor een weekje in Nederland – maar dat werden 2 weken vanwege de vulkaan-as. Mooie gelegenheid om Reijer aan alle familie en vrienden in NL voor te stellen.
En in juni zijn we ook nog een paar dagen naar Roussilon geweest, als mini-zomervakantie: even de hitte van Dubai ontvluchten.

In de laatste maanden in Dubai hebben we ook nog wat bezoek gehad: in mei kwamen Martijn en Marcelle (toen nog met dikke buik, maar inmiddels net trotse ouders van Tim). En in juli kwam Josine om te helpen met voorbereiden voor de verhuizing.
Ook hebben we die laatste maanden goed gebruikt om nog van Dubai te genieten en zijn we 2 keer de Burj Khalifa opgeweest (naar 440m hoogte, de top is ca. 825m). Een prachtige ervaring met schitterend uitzicht over de andere "kleine" wolkenkrabbers en de Dubai Fountain.

Het was ook de tijd van het WK voetbal en de meeste wedstrijden hebben we thuis, in het oranje gekleed samen met onze vrienden bekeken - hardstikke gezellig. Voor de finale was Bas in Amsterdam, maar we weten allemaal hoe dat is afgelopen. Het had zo mooi kunnen zijn...

Dan de verhuizing: maar liefst 3x zijn we ‘verhuisd’ in een periode van 2 maanden. Eerst werden onze spullen begin augustus in de zeecontainer gedaan en zijn we voor de laatste 2 weken in Dubai in een hotel-appartement niet ver van ons huis getrokken. Daar hadden we mooi uitzicht op de ‘Chrysler buildings’ en de Sjeikh Zayed snelweg.
Vervolgens zijn we op 12 augustus definitief naar NL vertrokken. Wel raar om te weten dat we hier alleen nog maar terug zouden komen als toerist, maar gelukkig vertrokken we wel op de juiste tijd in het jaar: het was inmiddels bloedheet en de Ramadan begon een dag erna. Niet de leukste periode om in Dubai te zijn.

In NL hebben we uiteindelijk bijna 5 weken bij Josine gewoond, want de boot met onze spullen deed er wat langer over dan we gedacht hadden. Bas is gelijk aan het werk gegaan, maar Dieuwertje heeft lekker een paar weken vrij genomen. Ook konden we zo nog mooi het huis in Voorburg een beetje opknappen. Op zich zag het huis er nog geweldig uit, maar met hulp van Robert hebben we toch een paar muren nog een likje verf gegeven. En het oerwoud in de achtertuin moest ook flink onder handen genomen worden! Op 16 september konden we lekker weer naar ons oude stekkie terug – grappig trouwens, verhuizen naar je eigen huis: je weet precies waar alle spullen moeten staan!

Inmiddels zijn we weer helemaal gewend, wij hebben onze draai weer gevonden op het werk en Reijer doet het goed met 4 dagen op de creche. Op woensdag genieten Reijer en Dieuwertje lekker van een dagje samen. Verder is onze kleine man een maand geleden al weer 1 jaar geworden. Wat gaat de tijd snel.

Hoe is de terugkeer ons bevallen? Voorop staat dat we er volop van genieten om al onze familie en vrienden weer veel vaker te kunnen zien. Maar we missen het warme weer wel, en ook het rustige vrije leventje dat we daar hadden. Hier is het toch een meer gehaast bestaan – naast het werk is er zo veel te doen, zoveel mensen om mee af te spreken. Vandaar ook dat we pas na ruim 4 maanden eindelijk de tijd gevonden hebben om deze blog af te maken!

Wie weet komt er in de toekomst nog eens nieuw buitenlands avontuur met een nieuwe weblog, maar voor de db-dubai-blog is dit het slot.

Bedankt voor alle leuke en lieve reacties de afgelopen jaren, voor de leuke berichtjes terug over hoe het in Nederland ging, en voor het met ons meeleven tijdens onze fantastische jaren in Dubai. Hopelijk tot snel ziens in NL en alvast een mooi 2011 gewenst.

Liefs,

Bas, Dieuwertje en Reijer

vrijdag 23 april 2010

Februari - maart 2010

We hebben al weer een tijdje niks op de site gezet, maar we hebben wel weer een drukke en gezellige tijd achter de rug.

In februari zijn Robert, Neelie, Veerle en Lieke een week hier geweest, en het was enorm gezellig. Fantastisch om te zien hoe lief die twee nichtjes met hun nieuwe neefje om gingen; Veerle vooral heel zorgzaam, en Lieke vooral nieuwsgierig.
Verder natuurlijk samen genoten van het zwembad en vele andere leuke attracties in Dubai. En de twee broertjes waren zoals gewoonlijk vooral druk met de camera’s... De eindstand: Robert heeft gewonnen, met zijn prijsfoto van de Burj Khalifa!

Op 28 februari is Dieuwertje weer aan het werk gegaan op Khalifa Port, nu voor 3 dagen per week. Ze vindt het erg lekker om zich weer met wat uitdagingen bezig te kunnen houden, maar vindt het ook heerlijk dat ze nog 4 hele dagen over houdt om van Reijer te genieten. Op de dagen dat ze werkt zorgt nanny Priya voor Reijer. Ze is hardstikke lief voor hem, ze knuffelen veel, ze zingt liedjes voor hem, en ze gaan vaak samen wandelen. En op de dagen dat ze niet bij ons is droomt ze zelfs over Reijer.

In maart zijn Maarten en Katya met hun Maksim langs geweest. Maksim was toen 6 maanden, dus 2,5 maand ouder dan Reijer. Fantastisch om die twee mannetjes naast elkaar te zien. En leuk om met Maarten en Katya wat tips&tricks te kunnen uitwisselen. We hebben samen natuurlijk ook veel leuke dingen gedaan – de high tea in het Atlantis Hotel was voor ons ook weer helemaal nieuw.

Omdat het er naar uit ziet dat we dit jaar nog Dubai zullen verlaten, wordt het tijd om ons lijstje met “must do’s” te voltooien. En zo kwam het dat we eind maart voor onze verjaardagen een rondvlucht over Dubai hebben gemaakt. Het was geweldig! Helaas was het wel erg winderig, dus het zicht was niet zo best en het stuiterde nog al, maar het was een ervaring die we niet hadden willen missen!


En eind maart was Josine ook nog een dikke week hier, tijdens onze verjaardagen. Dat was weer erg gezellig. En ondanks dat Josine al zo vaak geweest is, hebben we toch ook nog een nieuw uitje gemaakt: uit eten in restaurant Magnolia in het Al Qasr hotel (dus leuk met een bootje er naartoe), een vegetarisch culinair hoogstandje. En Reijer heeft in die tijd met Bomma veel nieuwe kunstjes geleerd, zoals in zijn nieuwe kinderstoel zitten, op zijn buik rollen en zelfs zwemmen! Nou ja, zwemmen, hij was vooral erg onder de indruk van al dat nieuws om hem heen...

donderdag 4 februari 2010

Reijer's Nederlandse 'roots'

Reijer is inmiddels bijna 11 weken oud, en we zien hem met de dag groeien en veranderen. Hier twee recente foto’s – zoals jullie zien is hij al erg goed in dingen pakken en naar zich toe trekken!

Reijer is inmiddels ook officieel ingeschreven als Nederlands staatsburger, zelfs met een eigen paspoort. Overigens lijkt hij nu al absoluut niet meer op zijn paspoort foto en zijn lengte is ook al aanzienlijk meer dan 50cm...
Hoewel in Dubai geboren zal hij zijn Nederlandse ‘roots’ zeker niet missen – daar helpen al die geweldige kadootjes die we opgestuurd krijgen ook wel mee! Alle bekende Nederlandse boekjes, zoals Nijntje, Rupsje Nooitgenoeg, Jip en Janneke en Dikkie Dik staan in de kast. En ook boekjes en CD’s met alle Nederlandse kinderliedjes. Het is allemaal te veel om op te noemen! Maar de volgende drie willen we toch even speciaal met jullie delen: een paar rode klompjes, een ‘100% Dutch’ slaapzakje , en een heuse Skippy-Koe!

zaterdag 9 januari 2010

Opening Burj Dubai

Op 4 januari stond de officiele opening van de Burj Dubai op het programma (na een maand uitstel, nieuwe datum viel samen met de viering van het 4-jarig leiderschap van Sheikh Mohammed van Dubai). Dat zou zeker een spectakel worden, dus dat mochten we niet missen! Aangezien alle wegen in de buurt al vanaf ’s middags geblokkeerd zouden worden, hadden wij het plan bedacht om een plekje wat verderaf te zoeken – de toren is immers groot genoeg om op afstand te bekijken! We gingen een plekje zoeken in de buurt van de kamelen-renbaan Nad Al Sheba (voor de kenners onder jullie). We waren duidelijk niet de enigen – overal waar je keek langs snelwegen en bijwegen waren de bermen en vluchtstroken afgeladen vol met auto’s vol families die het spectakel wilden meemaken. We hebben zelf ook een plekje ertussen gevonden, en we waren net op tijd.

Eerst begon een lichtshow (gepaard met sky-divers die van de toren af sprongen, maar die konden wij niet zien van zo ver af). En toen kwam het vuurwerk, het filmpje hieronder geeft een korte impressie, het was GEWELDIG! En tot slot weer een lichtshow met schijnwerpers alle kanten op.


Maar de geweldige show en de aankondiging van de 828 m hoogte was de volgende dag niet hetgene waar iedereen over sprak... Nee, want totaal onverwachts is de toren opeens van naam veranderd – hij heet niet meer de Burj Dubai, maar de Burj Khalifa – naar de regerende sheikh van Abu Dhabi! En hier wist echt helemaal niemand op voorhand iets van af?!
Nu weten we dus wat Dubai heeft moeten inleveren voor de miljardensteun die ze recent hebben ontvangen van de rijke buurman. En zo heeft Sheikh Khalifa nu dus “de grootste”... Wat een mannetjes.

Overigens is die naamsverandering ook geen kleinigheidje. Alle bewegwijzering, wegenkaarten, etc etc moeten worden aangepast. En zeker voor de souvenir-industrie is het een grote strop, wat moeten zij nu met al die Burj Dubai spullen?! We zijn benieuwd wat in de toekomst de gehanteerde naam zal blijken...

De feestdagen

Sinterklaas heeft gelukkig ook dit jaar Dubai weer kunnen vinden, maar helaas kon zijn Amerigo niet mee deze keer, dus had hij een lease-kameel geregeld. En Sinterklaas zijn kostuum was ook aangepast op de locale temperaturen...kijk maar naar zijn benen.

Kerst hebben we thuis gevierd met Onno en Clariet, met een uitgebreid diner. Erg lekker, en erg gezellig!

En ook Oud en Nieuw was dit jaar een thuis-wedstrijd, gezellig met Edwin en Florence. De zelfgemaakte oliebollen waren heerlijk (al zeggen we het zelf)!

Reijer!

Onze lieve kleine Reijer is inmiddels al 7 weken oud, dus het wordt de hoogste tijd om de weblog bij te werken.

Na een korte opstartperiode groeit Reijer inmiddels als kool. Hij drinkt goed, huilt weinig, slaapt veel (maar nog niet door de nacht), kan tijden lang alleen spelen met een knuffel in de box, en hij is natuurlijk super lief! En sinds een week kan hij ook heel goed lachen, al blijft het moeilijk om dat op de foto te krijgen.

Reijer heeft inmiddels al zijn Opa’s en Oma’s ontmoet (en om zijn kleine vingertjes gewonden). Hier onder een aantal foto’s van zijn eerste 7 weken...
1 uur oud

2 dagen oud, met trotse ouders in het ziekenhuis

5 dagen oud, met Bomma’s pink die heel lekker is

2 weken oud, met vriendinnetje Juliane in de box

4 weken oud, met Oma Betty en Opa Loek

5 weken oud, met Opa Tienus en Clariet

7 weken oud...