zaterdag 27 oktober 2007

Verhuisd

We zijn donderdag verhuisd! En sinds vandaag wonen we ook echt op ons nieuwe stekje, met de pakkende naam: Lakes Zulal 101...

Dit is trouwens niet het post-adres, want postbezorging, daar doen ze hier in Dubai niet aan. Iedereen heeft hier een postbus. Appartementen complexen hebben soms hun postbussen onderin het gebouw, maar veel mensen moeten hiervoor naar het postkantoor. Of er in onze woonwijk een centrale postbus voorziening is, moeten we nog uitzoeken. We houden jullie op de hoogte!

Bij het inrichten van het huis bleek al snel: het is groot! Onze meubels passen er ruimschoots in, gelukkig. We zijn nu nog hard bezig met schoonmaken, inrichten en opruimen, maar als het straks klaar is, wordt het hier zeker genieten.


Maar eerlijk is eerlijk, in het hotel was het ook niet verkeerd hoor. Het was bijvoorbeeld wel heel leuk om af en toe verrast te worden met weer een mooi stukje handdoek-kunst op het bed, na een dag hard werken... Kijk maar naar de schildpad!


Bas is donderdag een dag naar Oman geweest, om met het management team de feestelijke opening van de eerste KLM vlucht naar Muscat voor te bereiden. Die vlucht komt begin december aan, en dat moet een grootse happening worden. Er komen 20 hoge piefen van KLM naar Oman, en die moeten natuurlijk een leuk programma voorgeschoteld krijgen. Dus Bas heeft alvast even kennis gemaakt met het hotel waar de gasten worden ondergebracht – poepsjiek! Het heet het Chedi hotel, voor degenen die op internet willen kijken...

Hoewel Bas nog maar weinig heeft kunnen zien van Oman, leken de berichten wel te kloppen dat het landschap daar erg mooi is. Bebouwing bestaat voornamelijk witte fort-achtige constructies, en die steken mooi af tegen de woeste bergen op de achtergrond. Langs de kust zijn wel nog duidelijk de tekenen te zien van de “Gonu” (typhoon) die 3 maanden geleden de stad volledig blank heeft gezet. Het KLM kantoor in Muscat zit op de 1e verdieping van een pand wat wel een paar honderd meter van de kust staat, maar daarvan heeft ook de begane grond helemaal onder water gestaan.

Verder heeft Bas deze week zijn rijbewijs en zijn auto gekregen – een champagnekleurige Mitsubishi Pajero, natuurlijk wel voorzien van een in het oog springende KLM hoes op het reservewiel.


Dan nog wat verhalen over onze belevingen van de omgeving hier in Dubai. Ten eerste is het opvallend dat ‘de wereld’ hier bestaat uit vastgoed. Op de televisie, op het journaal, in de kranten en op alle ‘billboards’ langs de kant van de weg staat alleen maar reclame voor vastgoed en projectontwikkelaars. En hier en daar een financieringsmaatschappij of bank. Alleen maar nieuws over welke nieuwe project weer opgestart zijn, hoeveel ze kosten, en dat deze ontwikkeling NOG groter wordt dan de vorige. Ook in de malls (winkelcentra) staan kraampjes waar ze panden in grote complexen verkopen... Dus je doet je boodschappen, en koopt er gelijk een appartementje bij?!

Verder hadden we vanuit het hotel uitzicht over een nieuw pand in aanbouw, waar dag en nacht hard gewerkt wordt door een zwerm van bouwvakkers. Van de week waren we vroeg op, en konden we het schouwspel van de wisseling van de wacht bekijken. Er stond een rij van wel 80 mannetjes, allemaal in hetzelfde uniform, keurig op een rij op de stoep. En daar kwam de bus. Dat leek net zo’n slap-stick: er bleven maar mensen uit die bus komen!We vonden het mooi om te zien hoe geordend en netjes het daar beneden allemaal verliep. Totdat het tijd werd om in te stappen. Iedereen stond keurig in de rij, maar iemand die achteraan stond, vond het nodig om vooraan in te voegen. Een andere bouwvakker, achter in de rij, vond dat maar niks en rende dus luid roepend naar voren om hem terecht te wijzen, maar sloot vervolgens ook zelf vooraan in de rij aan. Toen was de chaos compleet en werd er flink geschreeuwd, geduwd en getrokken – weg was de nette orde! Gelukkig paste iedereen uiteindelijk wel in de bus...

Gisteravond hadden we een gezellige avond: Annemagreet en een vriendin (Jenny) waren uit Bahrein een weekendje hier. Samen met Edwin en Florence zijn we naar de Barasti Bar gegaan, en het was inderdaad super gezellig. Om een drankje te kunnen drinken hebben we maar eens een taxi genomen, maar dat was niet zo’n succes, want we waren blijkbaar niet de enige die ‘s nachts weer een taxi terug naar huis nodig hadden?! Dus volgende keer pakken we toch maar weer de auto. Dat betekent hier overigens wel dat je helemaal niets kunt drinken. Want als je hier een ongeluk hebt, en je hebt alcohol in je bloed, ben je altijd schuldig, ongeacht of de ander jou heeft aangereden, of niet... Je loopt hier dus zelfs al een risico als je ’s avonds een paar drankjes teveel drinkt, en ’s ochtends weer in je auto stapt – we doen dus maar erg voorzichtig.

Als we goed geinformeerd zijn, gaat in Nederland de wintertijd dit weekend weer in. Dat betekent dat er dan dus 3 uur tijdverschil is met hier (het is hier 3 uur later dan in NL).

Verder hebben we voorlopig in het nieuwe huis nog geen internet, dus het zou kunnen dat het de komende tijd even stil blijft van onze kant. Maar wees gerust, wij vermaken ons goed. Bas gaat deze week 3 dagen naar Parijs, en Dieuwertje gaat werken en genieten van het nieuwe huis!

Veel liefs,
db

zaterdag 20 oktober 2007

Een eigen huis, een plek onder de zon

Ja, het is gelukt! We hebben het huis dat we vorig weekend bekeken hebben, te pakken! Het was een spannende week, want er zijn na ons nog vele mensen naar het huis gaan kijken (hoorden we van Maarten, onze bijna-buurman en collega van Bas). Maar Bas heeft nauw contact gehouden met de makelaar, en maandag hebben we onze interesse voor de zekerheid per fax bevestigd. We hebben verder nog wat onderhandeld over de contractvoorwaarden - dat was nog vrij lastig, want er werd ons duidelijk gemaakt dat niemand ooit verder las dan de 1e pagina, dus onze vraag over de 4e pagina, konden ze niet zo veel mee. Uiteindelijk heeft Bas woensdag een aantal cheques op tafel gelegd, eentje voor een heel jaar huur, eentje voor 5% commissie, eentje voor 5% borg, en eentje voor een aanbetaling aan Dewa (gas-water-licht). Een geruststellend idee dat het niet onze naam was die op de cheques stond!

En nu is het huis van ons! En het is nog groter dan we dachten, want een aantal dagen na onze bezichting kwamen we er via de plattegrond nog achter dat er nog een extra 'maid's room' (met natte cel) bij het huis zit?! Een onverwachte verrassing - maar we zijn niet van plan om deze kamer te laten bewonen. We hebben nog wat foto's gemaakt:



De afgelopen week stond vooral in het teken van de uitjes van Bas. Eerst had hij na het weekend nog 2 dagen vrij (voor de Eid, het suikerfeest). Dieuwertje had geen vrij, dus moest Bas er in zijn eentje op uit. Het plan was dat Bas de plaatselijke strand-hotels zou gaan bezoeken, om te kijken hoe het hier werkt met een eventueel lidmaatschap. Sommige mensen doen dit, zodat je het hele jaar door van de faciliteiten (strand, sportgelegenheid, etc) gebruik kunt maken. Maar het schijnt vrij prijzig te zijn, dus het is de moeite waard om je in de verschillende hotels te verdiepen.

Bas heeft nog geen auto (omdat zijn lokale rijbewijs nog niet rond is), dus stapte hij vol goeie moed maandag de straat op om een taxi aan te houden. Maar tijdens de Eid bleek dat lastiger dan hij had gedacht. Na lang wachten had hij eindelijk succes. Echter na de 2e bocht vond te chauff het nodig om de bocht af te snijden, waardoor hij prompt met z'n band op de stoeprand beukte, wat resulteerde in een lekke band... Fijn, dat werd weer wachten op de volgende taxi. Maar het vooruitzicht was de moeite waard - hij zou naar het Jumeirah Beach Hotel gaan, een van de meest luxe hotels van Dubai!

Na 2 uur file rijden kon hij eindelijk gaan genieten van het mooie strand... Maar wat schetst zijn verbazing? Op het strand was geen zon te bekennen, omdat het eind van de middag in de schaduw van het beroemde Burj Al Arab hotel ligt. Maar goed, toch maar even navragen wat dat dan allemaal zou moeten kosten. Wat? Een slordige 8.000 Euro? Om in de schaduw te mogen liggen? Ok, wel met iemand die verzoek een verkoelende waterspray over je komt vernevelen, maar toch...?! Dat doen we dus maar niet! Maar al met al moet gezegd worden dat het uitzicht wel heel bijzonder was, kijk maar naar de foto's.



Gister is Bas op zijn 'vrije' vrijdag (=weekend) gastheer geweest voor een groepje van 40 man bemanning en management van KLM & AF. Eerst een paar presentaties (Bas moest er ook een geven), en aan het eind van de middag gingen de stropdassen af, en begon het vrijetijds programma. Met z'n allen in 6 jeeps de woestijn in! Eerst moesten de banden leeg gelaten worden, en daarna begon het "dune-bashing": crossen over de zandduinen. Helaas wel met tientallen andere auto's, maar toch wel een ervaring. Tot slot nog een erg toeristische "traditionele bedouine BBQ met buikdanseres", en toen weer terug naar de stad, want de bemanning moest weer vroeg op om te vliegen.


Dat was het voor deze week. Veel liefs,

db

zaterdag 13 oktober 2007

2e week Dubai

Lieve allemaal,

We zijn weer een weekje verder, en we hebben weer een hoop meegemaakt.
Bas heeft punten gescoord bij zijn nieuwe collega’s, omdat hij na 1 week al alle namen kent! En dat is nogal wat, met 50 onmogelijke namen: Sudhip, Shajid, Coenie, Mukesh, Muffida, Chadie, Samir, Samar, enz. enz. Helaas heeft een van zijn beste medewerkers wel deze week aangegeven dat hij bij de concurrent (Emirates) aan de slag gaat – erg vervelend. En het schijnt dat er meerdere mensen buiten de deur aan het rondkijken zijn, dus Bas moet flink aan de slag om ze te behouden.

Dieuwertje is weer een paar keer naar Abu Dhabi geweest. Zondag was wel het meest memorabel – ter ere van de ‘kick-off’meeting met het projectteam was er een etentje gepland. Tja, dat werd een latertje, en dus een beetje gevaarlijk om helemaal naar huis te rijden... Dus werd er een chauffeur gecharterd die haar ‘even’ (1,5 uur) naar Dubai moest rijden. Gewoon in haar eigen auto, want die had ze de volgende dag weer nodig. De arme man moest vervolgens om 1 uur ’s nachts weer met een taxi terug naar Abu Dhabi.

Sinds gisteren is de Ramadan officieel voorbij, Eid al Fitr (Suikerfeest) is nu begonnen. Overdag mag dus weer gegeten en gedronken worden, en dat wordt uitgebreid gevierd. Veel mensen maken van de vrije dagen (vrijdag tot en met maandag) gebruik om een paar dagen terug naar hun vaderland te gaan (vooral India, Pakistan). Veel westerse expats gaan een paar dagen naar de buur-emiraten, zoals Fujairah. Alle bouw-werkzaamheden liggen een paar dagen stil, maar alle shopping-malls zijn wel gewoon open, en hebben vaak een speciale uitverkoop.

Wij hebben gisterochtend eerst even gezwommen (toen we ons nog niet realiseerden dat het ontbijt-buffet weer in gebruik genomen was, en dat ook een aantal gesluierde gasten zaten te ontbijten met direct uitzicht op die schaars geklede heidenen – zou het ze hun eetlust ontnomen hebben?) Daarna hebben we de apparaten in de gym maar eens uitgeprobeerd – ze waren duidelijk sterker dan wij! Moegestreden zijn we toen maar naar het strand gereden, om daar lekker van het mooie weer te genieten.

We zaten, net als vorige week, in het Jumeirah Beach Park: een groot groen park aan de kust, waar je 1 Euro entree-geld voor betaalt. Vorige week zaterdag was het een rustgevende omgeving, een mooi park met groene glooiende heuvels, en daar voorbij een mooi wit strand met palmbomen en een paar verdwaalde expats. Maar gister was dat wel even anders, waarschijnlijk omdat het vrijdag was (iedereen vrij), en dan ook nog een feestdag. Het park zat afgeladen vol met mensen, hele families Indiers zaten zij aan zij te picknicken en BBQen. Ook het strand was bomvol, maar we konden nog een ligbedje bemachtigen en hebben het schouwspel maar eens bekeken. Overal liepen groepjes mannen, vaak hand-in-hand of met de armen om elkaar heen geslagen van het park naar het water. Aan de waterlijn bleven ze dan staan, om gezellig samen te pootjebaden, sommigen waagden wel een plons. Totdat plotseling een grote terreinwagen met daarin een lokale overheids-persoon langs de waterlijn kwam aanrijden. Via de luidspreker op het dak werd iedereen die geen badkleding aan had gesommeerd om terug te gaan naar het park “Full dress not allowed on the beach! Go to the park! Underwear not allowed on the beach! Go to the park! You there, go to the park!!!” Hordes Indiers slenterden keurig terug naar het park, om 5 minuten later druppelsgewijs weer terug te komen. Een apart schouwspel!

’s Avonds zijn we uit eten gegaan in Dubai Marina – wolkenkrabber-city in aanbouw 30km buiten het centrum van Dubai. Een klein deel van deze wijk is al helemaal af, daar loopt langs de binnenhaven een boulevard – de Marine Walkway. Het was er gezellig druk, er stonden allemaal kraampjes op de boulevard, en het uitzicht over de enorme motorjachten met daarachter de tientallen wolkenkrabbers was heel bijzonder. We hebben heerlijk Indisch gegeten, lekker buiten op een terras. Na het eten wilden we toch wel eens kennis maken met het nachtleven van Dubai. Op aanraden van Edwin (vriend van Bas) zijn we naar de Barasti Bar gereden. Dit is een enorme bar aan het strand, waar zeker 1000 man op vrijdagavond een drankje komen drinken. Een heerlijk ontspannen sfeertje, een goede DJ, en Bas zijn eerste biertjes sinds we hier zijn aangekomen.

Vandaag zijn we weer een huis gaan kijken, deze keer in de wijk Lakes – een soort Vinex wijk in de buurt van Dubai Marina. We waren getipt door een collega van Bas, dat er bij hem in de straat een huis te huur stond. Binnen ons budget, dus het kijken waard. We verwachtten er niet veel van, want we zijn al eerder in soortgelijke wijken gaan kijken, en toen waren de huizen erg kaal, slecht onderhouden, en hadden ze een erg kleine woonkamer.

Ook de wijk Lakes is met weinig fantasie aangelegd, net als bijna elke wijk. Maar de lokatie is gunstig voor Dieuwertje (scheelt toch weer 20 minuten rijden richting Abu Dhabi), en het is er rustig en netjes. Het huis was van binnen verrassend ruim – een flinke woonkamer, en boven zelfs 4 kamers. En ook de achtertuin was lekker groen, met wat gras, een paar struiken en een flinke boom – dat is midden in de woestijn best een kunst! Aan de overkant van het straatje liggen de ‘community facilities’ van de wijk: een klein parkje met speeltuintje, een basketbal veld en vooral een flink zwembad! Uiteraard mogen alle inwoners van de 300 identieke huizen uit de wijk van deze faciliteiten gebruik maken, maar volgens de collega van Bas is het er meestal erg rustig. Ook vandaag zaten er maar 2 mensen aan het zwembad.

Wij hebben gelijk tegen de makelaar gezegd dat we het huis willen hebben, maar of dat ook betekent dat we het krijgen, moeten we nog maar zien. Je moet hier eerst 2 cheques op tafel leggen, en het contract ondertekenen, en tot die tijd kan er nog van alles tussendoor komen, hebben we inmiddels geleerd. Maar aangezien Bas zijn kantoor tot dinsdag gesloten is, kunnen wij nu niks regelen – dus we duimen dat deze makelaar zich aan zijn woord houdt, en het huis niet tussentijds aan iemand anders geeft!


Boven: Huis in Lakes (met auto Dieuwertje)
Onder: Zwembad aan overkant van straat

Vanmiddag zijn we naar de Mall of the Emirates geweest – de grootste shoppingmall buiten de VS. In de parkeergarage werden we direct benaderd door een mannetje in overall: “Excuse me, sir, may I wash your car?” Nou, natuurlijk, voor 2 Euro mag jij best onze auto wassen! Geweldig, wat een luxe... En blijkbaar maakt iedereen hier gebruik van, want het was ons al opgevallen dat alle auto’s hier altijd blinken, terwijl die van ons na 1 week woestijn-stof al niet meer om aan te zien was?!

De Mall was inderdaad onvoorstelbaar groot, ruim 700 winkels en cafetjes. Kleine tip voor iedereen die op zoek is naar electronica – wacht tot je hier op bezoek komt, want ze hebben hier het nieuwste van het nieuwste, en de prijzen zijn hier veel gunstiger dan in NL! En deze Mall heeft nog een extra trekpleister: de overdekte ski-piste van 400m lang. We hebben onze ogen uitgekeken naar die gekke Arabieren en gesluierde vrouwen op de lange latten!


Boven: Zicht op ski-hal vanuit Mall
Onder: Zicht op piste vanuit Mall

Tot zo ver onze belevenissen van deze week. Dieuwertje gaat zich opmaken voor weer een weekje werk, Bas heeft nog lekker 2 dagen vrij voor de boeg.

Hier onder nog een paar impressies van de afgelopen dagen.

Veel liefs,

db

Boven: Emirates Towers, naast Sheikh Zayed road
Midden: Sheikh Zayed road, met wolkenkrabbers & Burj Dubai
Onder: Woonkamer van hotel-appartement