zaterdag 20 december 2008

Herrie maken in de woestijn

Jullie zullen het vast op het nieuws gezien hebben, en we hebben er vorige keer ook al wat over verteld: het beroemde Atlantis hotel op Palm Jumeirah is nu officieel geopend. Kosten noch moeite waren gespaard om de opening groots te vieren, met als spektakelstuk een enorme vuurwerkshow over het gehele palm eiland. Helaas was het moeilijk om in de buurt te komen, dus wij hebben er ook slechts van mee kunnen genieten via de TV en de kranten.


Het werd wel eens tijd dat Bas op bezoek ging bij het werk van Dieuwertje, ze is er tenslotte toch zo’n 6 dagen per week mee bezig. Net op het moment dat Bas kwam aanrijden kwam er nog iets aan van de andere kant: een zand storm! Eigenlijk geeft een zand storm hetzelfde effect als dichte mist, je ziet gewoon bijna niets meer. Toch wel angstig als je weet dat er grote trucks op de wegen rijden die jou misschien niet goed kunnen zien.

Gelukkig klaarde het snel op en na een rondje handen schudden op het werk, gingen we samen met de auto het werk terrein op. En wat was daar veel te zien! Een gigantische fabriek van bouwblokken: duizenden Accopodes (kunstmatige blokken voor golfbrekers), kademuurblokken en brugpijlers. Het leek wel één groot legoland. Verder heel veel geprefabriceerde barakken voor al het personeel, met de omvang van een klein dorp. Overigens verwacht je een en al zand, maar het was opvallend om te zien dat er een keurig aangelegd tuintje bij het kantoor ligt.

Eind november is Josine langsgekomen voor een 10-daags bezoek. Helaas was het in die dagen net opvallend slecht weer, met verschillende buien en dus gelijk ondergelopen wegen. Gelukkig duurden de buien nooit echt lang en waren ze meestal ’s nachts, dus konden we toch nog het een en ander ondernemen.

Zo zijn we naar de Encore Musical geweest in het Madinat Jumeirah (een greep uit allerlei bekende musicals), naar de nieuwe Dubai Mall geweest, kaas en wijn geproefd in een trendy bar in het Westin hotel (met speciale kaas- en wijn sommelier), gegeten in het luxe Al Qasr hotel dat een kitscherige oprijlaan heeft met 18 gouden paarden en hebben we genoten van de jaarlijkse powerboat races. We zijn ook naar het openlucht pret-park / landen-expo Global Village geweest. Erg leuk, omdat er vooral heel erg veel Arabieren komen. Als Westerling ben je echt verreweg in de minderheid. Bovendien is het niet allemaal zo super-de-luxe: een erg leuk voorbeeld is de zelf-gemaakte draaimolen, gemaakt van een paar bureau-stoelen en een parasol, erg creatief!


Op 11 december zijn we met een paar collega’s van Bas naar ‘Dubai Dessert Drumming’ gegaan: onder de volle maan ergens in de afgelegen woestijn in een tentenkamp leren trommelen (op Africaanse jembe-drums) met zo’n 200 man.
Onder het genot van een BBQ en een drankje kun je zo verschillende sessies meespelen met de opzwepende muziek. Echt uniek!
Kijk ook maar eens op http://www.dubaidrums.com/

Tenslotte willen we jullie allemaal hele fijne kerstdagen wensen en een heel gelukkig en vooral gezond 2009! Wij zullen de kerstdagen zelf dit jaar in Nederland doorbrengen, dus misschien zien we jullie daar?

zaterdag 15 november 2008

Excessief & Unsustainable

Midden oktober zijn we lekker een lang weekendje erop uit geweest – een tripje naar Fujeirah, een Emiraat aan de oostkust van de UAE dat onder andere bekend staat om zijn beach-resorts. De reis erheen was mooi. Eerst door de woestijn, en dan kom je in de woeste bergen, voordat je bij de kust aankomt. In die woeste bergen hier en daar een klein dorpje met winkeltjes met uitgestalde waren – erg opvallend was de grote hoeveelheid opblaasdieren die overal verkocht werden naast de tapijten en het aardewerk?!

We hebben genoten van zon, zee, strand, lekker eten en drinken, en lekker samen uitrusten. En het was interessant om te zien hoe verschillende culturen zich kleden op het strand...

En een les die we geleerd hebben: ga nooit op een snorkeltrip met een Pakistaans stel dat al 15 jaar niet meer gezwommen heeft! Maar mocht je er toch niet onderuit kunnen, dan is een goede oplossing om ze zo snel mogelijk te wijzen op die haaien die net onder ze door zwommen – dan zijn ze zo het water uit.

Op de terugweg hebben we met onze trouwe Pajero een off-road tocht door een van de vele wadi’s (droge rivierbedding) gemaakt, behoorlijk ruig af en toe, dus spannend maar zeker ook hardstikke mooi!


Op 23 oktober zijn we naar het Nederlandse Trade Dinner geweest, in de tuinen van het Grand Hyatt Hotel. Een gala diner georganiseerd door de NL ambassade, met als ere gast Annemarie Jorritsma en een optreden van Trijntje Oosterhuis. Het NOS journaal was ook van de partij, maar helaas is het interview met Bas niet uitgezonden. Burgemeester Jorritsma van Almere had in elk geval de smaak van Dubai flink te pakken – in de Telegraaf stond een paar dagen later: ze droomt ervan dat de plannen voor woningen in het water van het Markermeer, bij Almere Pampus, de allure krijgt van de wereldberoemde ‘Palmeilanden’ in Dubai.


Eind oktober zijn Eig en Klappe (clubgenoten van Bas) langs gekomen. Tegelijkertijd was Bernold (met JB) ook in Dubai, en dat betekende natuurlijk dat er een goeie club-borrel georganiseerd moest worden. Het werd het begin van een fantastische week met als thema: excessief & unsustainable! Het begon allemaal met een champagne-brunch in de Marine Seafood Restaurant, gelegen aan het einde van de pier van de luxe jachthaven naast de Burj Al Arab. Nadat we de champagne en oesters wel gezien hadden, zijn we een verdieping hoger gaan naborrelen in de ‘360’, een hippe cocktail-bar op het dak, waar vanaf 4 uur ’s middags een dj heerlijke muziek draait, terwijl je de zon langzaam ziet onder gaan achter de Burj.


De volgende dag heeft Edwin ons een rondleiding gegeven op zijn project: Palm Deira. Ongelofelijk, we hebben er 2 uur rondgereden, en nog steeds maar een fractie van het uiteindelijke eilanden stelsel gezien.


En ’s middags zijn we naar de Burj Al Arab geweest, voor de inmiddels wel bekende ‘high tea’. En de zonsondergang achter Palm Jumeirah was weer schitterend.


Een weekend later, toen Eig en Klappe terug waren van een paar dagen Oman, was het weer tijd voor een bijzonder feestje, genaamd: “Shhhh.... It’s a secret party!” We kunnen er dus niet al te veel over vertellen, maar de foto’s zeggen waarschijnlijk genoeg!

Ok, toch nog maar even een kleine uitleg: via internet kon je kaartjes kopen voor dit feest, locatie onbekend, maar je moest je tussen 12 en 2 melden bij een steigertje van een achteraf gelegen haventje in Abu Dhabi. Daar aangekomen bleek dat we niet de enige waren, uit tientallen taxi’s stroomden de andere feestgangers en we werden vervolgens men z’n allen per speedboat naar een nabijgelegen eiland gebracht. Daar was het feest: onbeperkte muziek, drank, BBQ, dansen en gezelligheid. Het was geweldig!


Op hun laatste dag in Dubai hebben Eig en Klappe nog even kennis gemaakt met het fenomeen “Dubai Mall”, de pas geopende shopping mall gelegen naast de Burj Dubai, die met zijn 1200 winkels de grootste van de wereld is (voor degene die hier geweest zijn: de Mall of the Emirates heeft “slechts” 400 winkels). Deze mall heeft natuurlijk niet alleen winkels, ook is er een “Olympic sized” ijshockey baan, en een enorm aquarium met (natuurlijk) het grootste aquarium-venster ter wereld.


De laatste avond is er nog even een afscheidsborrel gedronken in het exclusieve Al Qasr hotel, wat onder meer bekend staat om de kitscherige gouden paarden op de oprijlaan.


Al met al was het een erg gezellige week en we denken dat de heren nog wel eens langs zullen komen.

Veel liefs,

Db

PS: het was afgelopen week chaos op de Sheikh Zayed snelweg (2x6 baans): er was een bouwkraan omgevallen, dwars over de weg! Dan ligt heel Dubai dus gelijk een halve dag plat...