zaterdag 9 januari 2010

Opening Burj Dubai

Op 4 januari stond de officiele opening van de Burj Dubai op het programma (na een maand uitstel, nieuwe datum viel samen met de viering van het 4-jarig leiderschap van Sheikh Mohammed van Dubai). Dat zou zeker een spectakel worden, dus dat mochten we niet missen! Aangezien alle wegen in de buurt al vanaf ’s middags geblokkeerd zouden worden, hadden wij het plan bedacht om een plekje wat verderaf te zoeken – de toren is immers groot genoeg om op afstand te bekijken! We gingen een plekje zoeken in de buurt van de kamelen-renbaan Nad Al Sheba (voor de kenners onder jullie). We waren duidelijk niet de enigen – overal waar je keek langs snelwegen en bijwegen waren de bermen en vluchtstroken afgeladen vol met auto’s vol families die het spectakel wilden meemaken. We hebben zelf ook een plekje ertussen gevonden, en we waren net op tijd.

Eerst begon een lichtshow (gepaard met sky-divers die van de toren af sprongen, maar die konden wij niet zien van zo ver af). En toen kwam het vuurwerk, het filmpje hieronder geeft een korte impressie, het was GEWELDIG! En tot slot weer een lichtshow met schijnwerpers alle kanten op.


Maar de geweldige show en de aankondiging van de 828 m hoogte was de volgende dag niet hetgene waar iedereen over sprak... Nee, want totaal onverwachts is de toren opeens van naam veranderd – hij heet niet meer de Burj Dubai, maar de Burj Khalifa – naar de regerende sheikh van Abu Dhabi! En hier wist echt helemaal niemand op voorhand iets van af?!
Nu weten we dus wat Dubai heeft moeten inleveren voor de miljardensteun die ze recent hebben ontvangen van de rijke buurman. En zo heeft Sheikh Khalifa nu dus “de grootste”... Wat een mannetjes.

Overigens is die naamsverandering ook geen kleinigheidje. Alle bewegwijzering, wegenkaarten, etc etc moeten worden aangepast. En zeker voor de souvenir-industrie is het een grote strop, wat moeten zij nu met al die Burj Dubai spullen?! We zijn benieuwd wat in de toekomst de gehanteerde naam zal blijken...

De feestdagen

Sinterklaas heeft gelukkig ook dit jaar Dubai weer kunnen vinden, maar helaas kon zijn Amerigo niet mee deze keer, dus had hij een lease-kameel geregeld. En Sinterklaas zijn kostuum was ook aangepast op de locale temperaturen...kijk maar naar zijn benen.

Kerst hebben we thuis gevierd met Onno en Clariet, met een uitgebreid diner. Erg lekker, en erg gezellig!

En ook Oud en Nieuw was dit jaar een thuis-wedstrijd, gezellig met Edwin en Florence. De zelfgemaakte oliebollen waren heerlijk (al zeggen we het zelf)!

Reijer!

Onze lieve kleine Reijer is inmiddels al 7 weken oud, dus het wordt de hoogste tijd om de weblog bij te werken.

Na een korte opstartperiode groeit Reijer inmiddels als kool. Hij drinkt goed, huilt weinig, slaapt veel (maar nog niet door de nacht), kan tijden lang alleen spelen met een knuffel in de box, en hij is natuurlijk super lief! En sinds een week kan hij ook heel goed lachen, al blijft het moeilijk om dat op de foto te krijgen.

Reijer heeft inmiddels al zijn Opa’s en Oma’s ontmoet (en om zijn kleine vingertjes gewonden). Hier onder een aantal foto’s van zijn eerste 7 weken...
1 uur oud

2 dagen oud, met trotse ouders in het ziekenhuis

5 dagen oud, met Bomma’s pink die heel lekker is

2 weken oud, met vriendinnetje Juliane in de box

4 weken oud, met Oma Betty en Opa Loek

5 weken oud, met Opa Tienus en Clariet

7 weken oud...