donderdag 5 februari 2009

Crisis in Dubai?

Veel mensen vragen zich af hoe het met Dubai gaat in deze tijden van economische malaise. Het blijf moeilijk te achterhalen, want de ene dag lees je een slecht bericht, en de volgende dag staat er weer een mooi weer verhaal over dat de crisis de hele wereld raakt, behalve de UAE. Maar als je door de regels heen leest, zijn de voorspellingen dat de bevolking van Dubai in 2009 met 8% achteruit gaat. Dubai zit in flinke geld problemen, en moet daarom miljarden lenen van rijke neef Abu Dhabi. Vele projecten zijn stopgezet of uitgesteld, de infrastructuur projecten gaan wel gewoon door. Aangezien 50% van de mensen in de vastgoed (incl. bouw) en banksector werken, vallen er regelmatig ontslagen en iets als de WW kennen ze hier echt niet. Tijdens de feestdagen schijnen er vele auto’s op het vliegveld achtergelaten te zijn door mensen met enorme schulden die halsoverkop het land hebben moeten verlaten. De schattingen varieren van 300 tot 4.500.

Tot nu toe hebben wij er allebei gelukkig niet zo veel last van, zelfs enig voordeel als je ziet dat de huurprijzen omlaag gaan, de files merkbaar verminderen en de gastvrijheid en service gerichtheid bij restaurants nog groter is. Bij Bas op het werk vertrekken mensen niet meer continu naar een baan met veel meer geld, maar nu is iedereen blij om een solide plek te hebben. Het bewijst maar weer dat elk nadeel ook zijn voordeel heeft.

En gisteravond was wel weer duidelijk dat de lokale Emirati er zelf ook niet zo veel last van hebben... We zijn even wat gaan eten op de Marina Walk boulevard in Dubai Marina, en tot onze verbazing bleek dat op donderdag de nieuwe ‘place to be’ voor de Emirati en hun luxe bolides... Wij hebben inmiddels toch wel wat ervaring opgedaan met de overdadige luxe die je hier overal tegen komt, maar hier stonden wij toch ook wel weer van te kijken. Binnen 10 minuten zagen we: ontelbaar veel Porsches, een aantal Ferrari’s, 15 supercharged Range Rovers, 3 Audi’s R8, 3 Aston Martin’s, 10 Bentley's en 4 Lamborghini’s... Bij dat laatste model doe je pas echt mee, als hij goud-kleurig is. En voor de andere auto’s geldt: je moet toch wat, om op te vallen, dus de trend is om je auto mat-lak te spuiten in een originele en opvallende kleur, met veel te veel uitlaten aan de zijkant van je auto.
...Of je maakt de blits door als sheik in een Mini (oud model!) te verschijnen – want dat gaf onder de Emirati pas echt een reactie van verbazing?!

Liefs,

db

Koninklijk bezoek

In januari stond er nog een bijzonder bezoek op het programma: “Ter gelegenheid van het bezoek van Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje en Hare Koningklijke Hoogheid Prinses Maxima der Nederlanden, hebben de Consul-Generaal en zijn vrouw het genoegen om de Heer en Mevrouw B. Gerressen uit te nodigen voor een ontvangst op 19 Januari”. Enzovoorts.....
Het geheel werd vergezeld met een waslijst aan regels en voorschriften:
- Heren werden geacht in donker kostuum te verschijnen
- Dames in middag japon (of cocktail jurk waarvan de schouders bedekt)
- Geen foto’s
- Geen cadeaus of bloemen aanbieden
- Het paar dient aangesproken te worden met “Koninklijke Hoogheid”
- Enz, enz, enz...

Al met al werd het een behoorlijk formele bijeenkomst met zo’n 600 andere Nederlanders, die allemaal, net als wij, een beetje recalcitrant werden van het strikte keurslijf waarin we gestoken werden. De strenge speech van de Consul-Generaal werkte vooral op de lachspieren, maar de speech liet weinig aan de verbeelding over van hoe de avond diende te verlopen.

Eerst moesten alle 600 man in de rij, om het koninklijk paar de hand te schudden. Maar hierbij mocht er vooral niet met het paar gesproken worden, daar was geen tijd voor! De visitekaartjes dienden aan de uitnodiging vastgeniet te worden, deze diende dan bij de ceremoniemeester ingeleverd te worden, waarna de ceremoniemeester je vervolgens zou aankondigen bij het koninklijk paar en bij Staat-Secretaris van Heemskerk (oh, was dat die man die er naast stond en ook een hand wilde?!).

Zo gezegd, zo gedaan... Dus daar stonden “Meneer en mevrouw B. Gerressen, van KLM” dan... Bas was gelukkig nog wel zo adrem om Willem Alexander duidelijk te maken dat wij “Ook van Boskalis!” zijn, waarop ZKH wel moest lachen.

Na de passade - zo heet dat blijkbaar - zijn H.H.K.K.H.H. (wie weet waar dat nou precies voor staat mag het zeggen) zich nog even gaan mengen met de aanwezigen. Niet geheel spontaan overigens, want alle praatgroepjes waren van tevoren afgestemd en stonden al klaar. De Nederlandse school, de Nederlandse business council en zo nog een paar groepjes. Grappig was vooral ook om te zien hoe schaapachtig mensen zich gaan gedragen als ze in de buurt van het koninklijk paar staan.

Helaas moest Dieuwertje door deze officiele receptie op tijd van haar werk vertrekken en heeft ze daardoor het bezoek gemist van het koninklijk paar bij hun op de site. Het paar had immers een helicopter terwijl Dieuwertje zich door de files moest manoevreren om op tijd te komen. Het bezoek op de site was veel minder formeel en achteraf gezien was dat wel heel erg leuk geweest. Toen het paar aan het eind van hun site visit nog even in de kantine een drankje kwam drinken, had de kok een grote taart met de Nederlandse vlag gemaakt en Maxima is die spontaan gaan snijden en Willem Alexander is die gaan uitdelen aan de kinderen die er aanwezig waren.


Al met al toch een leuke ervaring, enne, wist u dat... Willem Alexander en Maxima heel veel K3 liedjes zingen met hun dochters?!

Liefs,

db

Bezoek van Onno

Na heerlijke maar bitter-koude feestdagen in Nederland is het nieuwe jaar in januari ingeleid met een bezoek van Onno. Hij is 10 dagen op bezoek geweest en dat gaf dus ruim de tijd om allerlei leuke dingen samen te bezichtigen. Maar ook heeft hij deze keer wat meer van de ‘dagelijkse gang van zaken’ mee kunnen krijgen. Bas was deze werkweek op training in NL (eerste week van 4 weken, die de komende maanden op het programma staan), dus Onno had een eigen auto ter beschikking en daar heeft hij dankbaar gebruik van gemaakt. Al met al was het een ongelofelijk gezellige week, waarin we op een rustig tempo toch weel heel veel hebben gedaan. Hier een korte samenvatting:

-- Het nieuwe Atlantis hotel van dichtbij bekeken, inclusief bezoek aan het aquarium (met “Sammy” de walvishaai en hotel-kamers met ramen aan het aquarium)

-- Gezellig biertjes gedronken in Irish Village (2x)
-- Nog een paar biertjes gedronken en mosselen gegeten in het Belgisch Bier Cafe (waar Bas voor 50% korting gedobbeld heeft)
-- En lekker biertjes drinken in de Barasti Bar

-- Onno is alleen op verkenning uit gegaan daar de Creek (en heeft daar een zonnebril gekocht, zodat hij niet meer te onderscheiden was van alle andere “Jumeirah Johns”.)
-- Lunchen in de More Cafe (bekend van het golfkarretje waarmee je van P-plaats naar het restaurant rijdt)

-- Onno is een dagje naar Abu Dhabi geweest, om de sfeer daar te proeven
-- Samen met lokale Arabieren genoten van het vermaak in Global Village

-- Spectaculaire power-boat races

-- Onno is een dag bij Dieuwertje op de site langs geweest, en ook lekker samen het water op geweest.

-- Extreme hoosbuien die overal voor overstromingen zorgden (en Onno kon vervolgens de boel binnen bij elkaar dweilen, omdat Dieuwertje toen ziek in bed lag)
-- Marina Walk, de nieuwe boulevard bij Dubai Marina (waar mensen kunnen flaneren en sheiks uit Abu Dhabi hun kwik-zilveren Bentleys kunnen showen?!)

-- Cocktails drinken in de Burj Al Arab


-- En vooral heel veel oefenen met het nieuwe foto-toestel van Onno!

Liefs,

db