donderdag 5 februari 2009
Crisis in Dubai?
Tot nu toe hebben wij er allebei gelukkig niet zo veel last van, zelfs enig voordeel als je ziet dat de huurprijzen omlaag gaan, de files merkbaar verminderen en de gastvrijheid en service gerichtheid bij restaurants nog groter is. Bij Bas op het werk vertrekken mensen niet meer continu naar een baan met veel meer geld, maar nu is iedereen blij om een solide plek te hebben. Het bewijst maar weer dat elk nadeel ook zijn voordeel heeft.
En gisteravond was wel weer duidelijk dat de lokale Emirati er zelf ook niet zo veel last van hebben... We zijn even wat gaan eten op de Marina Walk boulevard in Dubai Marina, en tot onze verbazing bleek dat op donderdag de nieuwe ‘place to be’ voor de Emirati en hun luxe bolides... Wij hebben inmiddels toch wel wat ervaring opgedaan met de overdadige luxe die je hier overal tegen komt, maar hier stonden wij toch ook wel weer van te kijken. Binnen 10 minuten zagen we: ontelbaar veel Porsches, een aantal Ferrari’s, 15 supercharged Range Rovers, 3 Audi’s R8, 3 Aston Martin’s, 10 Bentley's en 4 Lamborghini’s... Bij dat laatste model doe je pas echt mee, als hij goud-kleurig is. En voor de andere auto’s geldt: je moet toch wat, om op te vallen, dus de trend is om je auto mat-lak te spuiten in een originele en opvallende kleur, met veel te veel uitlaten aan de zijkant van je auto.
...Of je maakt de blits door als sheik in een Mini (oud model!) te verschijnen – want dat gaf onder de Emirati pas echt een reactie van verbazing?!
Liefs,
db
Koninklijk bezoek
Het geheel werd vergezeld met een waslijst aan regels en voorschriften:
- Heren werden geacht in donker kostuum te verschijnen
- Dames in middag japon (of cocktail jurk waarvan de schouders bedekt)
- Geen foto’s
- Geen cadeaus of bloemen aanbieden
- Het paar dient aangesproken te worden met “Koninklijke Hoogheid”
- Enz, enz, enz...
Al met al werd het een behoorlijk formele bijeenkomst met zo’n 600 andere Nederlanders, die allemaal, net als wij, een beetje recalcitrant werden van het strikte keurslijf waarin we gestoken werden. De strenge speech van de Consul-Generaal werkte vooral op de lachspieren, maar de speech liet weinig aan de verbeelding over van hoe de avond diende te verlopen.
Eerst moesten alle 600 man in de rij, om het koninklijk paar de hand te schudden. Maar hierbij mocht er vooral niet met het paar gesproken worden, daar was geen tijd voor! De visitekaartjes dienden aan de uitnodiging vastgeniet te worden, deze diende dan bij de ceremoniemeester ingeleverd te worden, waarna de ceremoniemeester je vervolgens zou aankondigen bij het koninklijk paar en bij Staat-Secretaris van Heemskerk (oh, was dat die man die er naast stond en ook een hand wilde?!).
Zo gezegd, zo gedaan... Dus daar stonden “Meneer en mevrouw B. Gerressen, van KLM” dan... Bas was gelukkig nog wel zo adrem om Willem Alexander duidelijk te maken dat wij “Ook van Boskalis!” zijn, waarop ZKH wel moest lachen.
Bezoek van Onno
Na heerlijke maar bitter-koude feestdagen in Nederland is het nieuwe jaar in januari ingeleid met een bezoek van Onno. Hij is 10 dagen op bezoek geweest en dat gaf dus ruim de tijd om allerlei leuke dingen samen te bezichtigen. Maar ook heeft hij deze keer wat meer van de ‘dagelijkse gang van zaken’ mee kunnen krijgen. Bas was deze werkweek op training in NL (eerste week van 4 weken, die de komende maanden op het programma staan), dus Onno had een eigen auto ter beschikking en daar heeft hij dankbaar gebruik van gemaakt. Al met al was het een ongelofelijk gezellige week, waarin we op een rustig tempo toch weel heel veel hebben gedaan. Hier een korte samenvatting:
-- Het nieuwe Atlantis hotel van dichtbij bekeken, inclusief bezoek aan het aquarium (met “Sammy” de walvishaai en hotel-kamers met ramen aan het aquarium)




-- Gezellig biertjes gedronken in Irish Village (2x)
-- Nog een paar biertjes gedronken en mosselen gegeten in het Belgisch Bier Cafe (waar Bas voor 50% korting gedobbeld heeft)
-- En lekker biertjes drinken in de Barasti Bar

-- Onno is alleen op verkenning uit gegaan daar de Creek (en heeft daar een zonnebril gekocht, zodat hij niet meer te onderscheiden was van alle andere “Jumeirah Johns”.)
-- Lunchen in de More Cafe (bekend van het golfkarretje waarmee je van P-plaats naar het restaurant rijdt)
-- Onno is een dagje naar Abu Dhabi geweest, om de sfeer daar te proeven
-- Samen met lokale Arabieren genoten van het vermaak in Global Village
-- Spectaculaire power-boat races


-- Onno is een dag bij Dieuwertje op de site langs geweest, en ook lekker samen het water op geweest.


-- Extreme hoosbuien die overal voor overstromingen zorgden (en Onno kon vervolgens de boel binnen bij elkaar dweilen, omdat Dieuwertje toen ziek in bed lag)
-- Marina Walk, de nieuwe boulevard bij Dubai Marina (waar mensen kunnen flaneren en sheiks uit Abu Dhabi hun kwik-zilveren Bentleys kunnen showen?!)
-- Cocktails drinken in de Burj Al Arab






