vrijdag 13 februari 2015

Emmelijn 1 jaar!!!


Sanyuanli - een fantastische markt of fietsafstand!

 
 

 
  

Ming graven

Afgelopen zondag zijn we (eindelijk, na een aantal vergeefse pogingen vanwege zieke kindjes) naar de Ming graven geweest – een van de ‘must see’ attracties van Beijing. Een uurtje rijden ten noorden van Beijing liggen in een mooie vallei 13 Ming-keizers begraven. Van de 13 grafcomplexen zijn er 3 toegankelijk gemaakt voor bezoek, waarvan alleen de Dingling tombe van keizer Wanli (1573-1620) en zijn twee concubines open is voor ondergronds bezoek.
Het was koud maar prachtig “blauwie weer” (kreet van Flinne), dus we hebben genoten van het schitterende park waar de Dingling tombe in ligt. De tombe zelf was niet zo heel indrukwekkend – hadden we de kinderwagen daar 5 verdiepingen voor omlaag en omhoog hebben  gesjouwd? Maar buiten was ook een klein museum gebouwd, waar de kleding en andere spullen die in de ‘koffers’ bij het graf gevonden waren, werden tentoongesteld. Prachtige gewaden en hoofddeksels, en Reijer vond het zwaard ook heel cool. Toch wel bijzonder.
 
 
 
  
 
 
 

Daarna zijn we naar de ‘Sacred Way’ gegaan, het toegangspad waarlangs de overleden keizers naar hun graf gedragen werden. Aan weerskanten van dit pad staan 24 enorme beelden als een erewacht. Het was prachtig, je kon de geschiedenis hier bijna voelen!
 
 
 
 
 
 
 

Bomma on the bike in Beijing!


dinsdag 3 februari 2015

Reijer in 798 Art District

Afgelopen zondag wilden Josine en Dieuwertje samen naar 798 Art District gaan. Reijer wilde ook wel mee, met de belofte dat hij mocht kiezen waarvan we foto's zouden gaan maken... Het was hartstikke gezellig, en hier het resultaat!

Eerst een beetje inkomen...
"Kijk mama, ik wil deze! En deze ook!"

"En nu deze!" Waarom dan, vind je die mooi?
"Nee, niet zo, maar er zit GOLDEN in, en dat is mijn lievelingskleur."  
 
"Kijk eens wat een leuk popje, maar die heeft maar 1 oog - zielig hoor."
 
 
"Nu wil ik zelf de foto's maken, mag dat? Coole ster..."

"Wow, allemaal coole dingen...!"
 
 "Kijk, deze lijkt wel een GAME, zoek-de-verschillen! Ik zie er al een!"

 OK, Reijer, ga hier maar eens goed rond kijken,
en vertel me dan maar welk schilderij jij het leukst vindt.
"De SKELETON is de coolste! En de regenboog is het mooist."
 
 "En nou moeten jullie ook kiezen welke je de coolste en de mooiste vindt!"
De keuze van mama: 
 
En de keuze van Bomma:


 "Is dat van een écht vliegtuig?!" 
 
 "Waarom mag ik hier niet op staan, dat deden die Chinese mensen toch ook?!"

"Hoe moet je zo'n telefoon dan vast houden?!
 
 "Een Transformer robot!"

"Lunch..."
 
"Zijn dat échte dino's geweest?" 

 "Haha, 4 ogen, da's grappig!"
 
"En deze is ook leuk, ik wil er samen op staan!"
 
...en zoals gewoonlijk werd Reijer zelf ook als een GOLDEN kunstwerkje op de foto gezet...