woensdag 16 januari 2008

Regen in Dubai

Hallo allemaal,

Het duurt steeds langer voordat we een stukje voor de weblog schrijven, maar we zullen proberen toch in ieder geval 1x per maand wat van ons te laten horen.

Oud & Nieuw hebben we gevierd in Irish Village, een straatje met nagebouwde Ierse pubs, waar een groot podium was met een optreden van een bandje die jaren 80 muziek speelde. We waren er met Edwin en Florence en het was super gezellig! Duidenden mensen hosten op de muziek. Alleen het vuurwerk was wat mager, maar heerlijk om weer eens met grote glazen bier in het openbaar te kunnen staan.

Begin januari zijn we een lang weekend op en neer geweest naar Nederland om het 80-jarige feest van Loek mee te maken. Het werd een geweldig feest met een mooie winterse barbeque in restaurant Buitenzorg in Ede. Het gaf ons ook gelijk de gelegenheid alle familie weer te zien, erg gezellig.

Het weer is de laatste week erg slecht geweest, want jawel.....het heeft veel geregend. Voor Nederlandse begrippen kon je dit bijna nog geen regen noemen, maar hier was het genoeg om chaos en paniek te veroorzaken. Scholen kregen vrij, overal lekkage, stroomstoringen, bedrijven werd verzocht om hun werknemers eerder naar huis te sturen en in de krant stonden tips hoe om te gaan met rijden in de regen. Het grootste probleem was dat er nagenoeg geen afwatering is, zodat de wegen binnen de kortste keer blank stonden. Alle afritten van de snelweg en sommige lager gelegen wegen en tunnels stonden zo vol met water dat je er alleen met een 4-wheel-drive met droge voeten doorheen kwam. Bij elke volgelopen weg stonden verschillende auto’s stil, die geprobeerd hadden er doorheen te komen maar waarvan de motor het halverwege voor gezien hield. Die arme mensen konden vervolgens geen kant op: als ze zouden uitstappen zou hun auto vollopen. Dus dan maar uren wachten tot iemand ze eruit kwam takelen... Voor 10 uur ’s ochtends waren er al 500 ongelukken gemeld, en totaal is er die dag 12000 keer met het alarm-nummer gebeld! ...Gelukkig zijn de vooruitzichten vanaf nu weer beter, vooral omdat Nienke en Menno dit weekend op bezoek komen.

En gezien vanuit de Pajero (onze eigen auto):

Naast de regen hadden we afgelopen week nog een opmerkelijke situatie op de weg. De dag voor het bezoek van George Bush aan Dubai kregen we ’s middags het bericht dat de belangrijkste snelwegen in Dubai van 6 uur ’s ochtends tot 5 uur ’s avonds volledig afgesloten zouden worden. Na een hoop gezucht onder de collega’s op het werk over hoe ze dan in vredesnaam op het werk moesten komen, kwam er een 2e bericht om 4 uur ‘s middags: iedereen in Dubai heeft morgen vrij – de komst van Bush is een nationale feestdag! Wat een land.

De stad zou volgens de berichten vanaf ’s ochtends vroeg alleen nog maar via een paar kleine wegen bereikbaar zijn. Maar wat bleek: de avond ervoor werden er al spontaan wegen dichtgezet waardoor mensen op weg naar huis totaal verrast werden en uren vastzaten. Ook veel van de kleine wegen, die vrij zouden zijn, bleken de volgende dag toch afgesloten. En dat leidde dan de volgende dag weer tot een krant vol met geklaag en dramatische verhalen, zoals een vrouw die op straat moest bevallen omdat ze met geen mogelijkheid bij het ziekenhuis kon komen. En ’s nachts waren er gemakshalve in sommige buurten wat auto’s weg gesleept om de straten goed vrij te houden.....ze waren alleen vergeten om de eigenaren hiervan op de hoogte te stellen.

Oh, ja, en over de krant gesproken, er is weer een mega-project gelanceerd, namelijk de Dubai promenade (tussen palm Jumeirah en Dubai Marina in, voor de kenners). Hierop komen weer wolkekrabbers, uiteraard, maar ook een enorm hotel in de vorm van een wiel – volledig van glas. Wel weer spectaculair...

Liefs,

db

Geen opmerkingen: