Het is inmiddels al weer 2 maanden geleden sinds we wat hebben laten horen, hoog tijd voor weer een berichtje uit Dubai! De zomer is een paar weken geleden echt begonnen, en dat had gek genoeg gelijk een invloed op onze fysiek.
Dieuwertje heeft met een klein wondje op haar kin enkele weken geleden een enorme infectie binnengehaald. Het begon met wat opgezette klieren (dachten we), maar het eindigde met een enorm ei onder haar kin. Na een nacht niet geslapen te hebben van de pijn, zijn we in de vroege ochtend naar het ziekenhuis gesneld. Gelukkig hadden we het nummer van de KLM dokter, en werd Dieuwertje gelijk geholpen en doorverwezen. Binnen een half uur was duidelijk dat het niet bij alleen anti-biotica zou blijven, ze moest ook gelijk geopereerd worden en er was direct een gaatje vrij in de OK. Zonder tijd te hebben om het door te laten dringen, werd ze al voorbereid voor een korte operatie onder volledige narcose. Gelukkig ging het heel goed en was ze binnen een kwartier weer op haar kamer. Nou ja, fysiek was ze er weer, maar mentaal nog helemaal niet: in het eerste uur erna heeft Bas haar wel 3x moeten uitleggen wat er allemaal gebeurd was, de vraag werd steeds opnieuw gesteld. Na ruim 2 weken met een fors verband onder haar kin rond te hebben gelopen, is de wond nu gelukkig weer genezen. Weer een les geleerd, niet denken dat het vanzelf allemaal wel weer weggaat...
Toen Dieuwertje weer naar huis mocht, werd Bas de dag erna wakker met 38.5 graden koorts, zodat we gezellig naast elkaar in bed konden blijven liggen. Echt leuk was het natuurlijk niet. Gelukkig duurde Bas zijn koorts slechts 2 dagen.
Toen Bas weer hersteld was, stond er een interessante trip voor de boeg. Mei en juni staan in het teken van country meetings, waarbij per land alle commerciele zaken doorgesproken worden. Nu was het de beurt aan Riyadh, hoofdstad van Saudi Arabia. Ook de teams uit Dammam en Jeddah waren er aanwezig. Na veel verhalen over het strenge religieuze karakter van Saudi Arabia, was het toch wel even spannend om hier naar toe te gaan.
Het viel allemaal erg mee, de locale dames in het call centre moeten wel in een aparte ruimte zitten (niet bij de mannen), maar binnen het kantoor dragen ze gewone kleren en geen hoofddoek. En ze schudden gewoon je hand. Pas als ze naar buiten gaan, doen ze hun ‘jas’aan.
Vrouwen mogen (nog) geen auto rijden in SA. Een van de argumenten die wordt aangedragen is dat Riyadh nu al ontzettend veel last heeft van files. En aangezien mensen in Riyadh over het algemeen geld zat hebben, zou dit betekenen dat het aantal auto’s op de weg minimaal verdubbelt als vrouwen ook gaan rijden. Op de vraag of ze niet liever zelf zouden willen autorijden, kreeg Bas het antwoord dat het best bevalt dat ze door een chauffeur overal heen worden gereden... Tja, zo kun je het ook bekijken?!
Verder was er weinig te doen. We zijn gaan eten in een Libanees restaurant, 1 van de 7 restaurants waar vrouwen en mannen wel gemengd mogen zijn (ja, het wordt dus langzaamaan wat soepeler), maar verder is het er ’s avonds overal rustig. Er zijn 2 wolkenkrabbers in Riyadh, 1 in de vorm van een pyramide en 1 in de vorm van een flesopener. In dit laatste gebouw was de country meeting, met een prachtig uitzicht over de weidse, nette stad van zo’n 6 miljoen inwoners. Op terugweg naar het vliegveld moet je wel door een checkpoint met daarachter een gewapend pantservoertuig, maar verder was de sfeer goed. Overigens was het er 53 graden, volgens een bord op een gebouw.
Bas is inmiddels ook nog naar Pakistan (Karachi) geweest. Een bijzondere ervaring, zeker als je 2 eken later in de krant weer over de gruwelijke aanslagen leest... Overigens leek Karachi in het korte bezoekje van 1 dag best een levendige stad, met kleurrijke bussen en een gezellige chaos op straat.
Al met al heeft Bas de afgelopen weken weer ontzettend veel gereisd. Maar niet alleen voor werk – hij is ook nog even op en neer naar NL geweest, voor de bruiloft van Rene en Evelien in het Kurhaus in Scheveningen. Ondanks de nederlaag van het NL elftal die avond, was het een fantastisch feest.
Ook bij Dieuwertje op het werk is het nodige gebeurd. Ze is inmiddels overgestapt van Environment Manager naar Deputy Engineering Manager, een functie die haar veel beter ligt. Maar het is wel flink aanpoten. Om het onder de knie te krijgen is ze de afgelopen weken overgestapt naar een 6-daagse werkweek, en met dagen van 12 uur per dag blijft er dan weinig tijd over om leuke dingen te doen...
Toch doen we ons best om zoveel mogelijk van de leuke dingen in Dubai te genieten. Op verkenningstocht naar nieuwe restaurants in Dubai heben we weer een nieuwe hit ontdekt: het Belgisch bier cafe in Dubai festival city. Een echt donkerbruin cafe met veel lekkere biertjes, de Hoegaarden witbiertjes gingen er goed in. De bekende Hoegaarden glazen uit NL gebruiken ze hier trouwens niet – hier werden de biertjes standaard geserveerd in een glas wat je met 2 handen moest vasthouden – misschien is het woord ‘emmer’ een betere omschrijving?! We hebben er heerlijk mosselen, asperges en vlaamse frieten gegeten. En het was stampvol, zelfs ook een paar Arabieren.
Ook vanavond gaan we weer wat nieuws proberen – lekker uit eten op de 50e verdieping van de Emirates Towers. Laten we hopen dat het niet te mistig is, zodat we mooi van het uitzicht kunnen genieten!
De temperatuur kruipt deze maand naar boven de 45 graden. Afgelopen weken was het al begin 40 graden, en de laatste tijd beginnen we ook te merken dat de luchtvochtigheid begint toe te nemen – dat maakt het een stuk onaangenamer buiten. De airco staat nu standaard aan in huis en naar buiten gaan we alleen ’s ochtends vroeg of in de namiddag. ’s Avonds is het op zich nog lekker en kun je buiten zitten, maar om niet plakkerig te worden kiezen we toch al snel een plekje binnen.
Liefs, db
PS: Hier nog wat nieuwtjes uit de media in Dubai.
Er zijn weer de nodige nieuwbouw project aangekondigd. De langverwachte “Dynamic Tower”, een 420m hoge toren met afzonderlijk roterende verdiepingen, heeft in Dubai nu een bestemming aangewezen gekregen aan de Sheikh Zayed Highway. En in Abu Dhabi zijn ze al hard aan het werk aan de Pearl of the Nation, een enorme ronde glazen schijf. Geweldig allemaal...
Dieuwertje heeft met een klein wondje op haar kin enkele weken geleden een enorme infectie binnengehaald. Het begon met wat opgezette klieren (dachten we), maar het eindigde met een enorm ei onder haar kin. Na een nacht niet geslapen te hebben van de pijn, zijn we in de vroege ochtend naar het ziekenhuis gesneld. Gelukkig hadden we het nummer van de KLM dokter, en werd Dieuwertje gelijk geholpen en doorverwezen. Binnen een half uur was duidelijk dat het niet bij alleen anti-biotica zou blijven, ze moest ook gelijk geopereerd worden en er was direct een gaatje vrij in de OK. Zonder tijd te hebben om het door te laten dringen, werd ze al voorbereid voor een korte operatie onder volledige narcose. Gelukkig ging het heel goed en was ze binnen een kwartier weer op haar kamer. Nou ja, fysiek was ze er weer, maar mentaal nog helemaal niet: in het eerste uur erna heeft Bas haar wel 3x moeten uitleggen wat er allemaal gebeurd was, de vraag werd steeds opnieuw gesteld. Na ruim 2 weken met een fors verband onder haar kin rond te hebben gelopen, is de wond nu gelukkig weer genezen. Weer een les geleerd, niet denken dat het vanzelf allemaal wel weer weggaat...
Toen Dieuwertje weer naar huis mocht, werd Bas de dag erna wakker met 38.5 graden koorts, zodat we gezellig naast elkaar in bed konden blijven liggen. Echt leuk was het natuurlijk niet. Gelukkig duurde Bas zijn koorts slechts 2 dagen.
Toen Bas weer hersteld was, stond er een interessante trip voor de boeg. Mei en juni staan in het teken van country meetings, waarbij per land alle commerciele zaken doorgesproken worden. Nu was het de beurt aan Riyadh, hoofdstad van Saudi Arabia. Ook de teams uit Dammam en Jeddah waren er aanwezig. Na veel verhalen over het strenge religieuze karakter van Saudi Arabia, was het toch wel even spannend om hier naar toe te gaan.
Het viel allemaal erg mee, de locale dames in het call centre moeten wel in een aparte ruimte zitten (niet bij de mannen), maar binnen het kantoor dragen ze gewone kleren en geen hoofddoek. En ze schudden gewoon je hand. Pas als ze naar buiten gaan, doen ze hun ‘jas’aan.
Vrouwen mogen (nog) geen auto rijden in SA. Een van de argumenten die wordt aangedragen is dat Riyadh nu al ontzettend veel last heeft van files. En aangezien mensen in Riyadh over het algemeen geld zat hebben, zou dit betekenen dat het aantal auto’s op de weg minimaal verdubbelt als vrouwen ook gaan rijden. Op de vraag of ze niet liever zelf zouden willen autorijden, kreeg Bas het antwoord dat het best bevalt dat ze door een chauffeur overal heen worden gereden... Tja, zo kun je het ook bekijken?!
Verder was er weinig te doen. We zijn gaan eten in een Libanees restaurant, 1 van de 7 restaurants waar vrouwen en mannen wel gemengd mogen zijn (ja, het wordt dus langzaamaan wat soepeler), maar verder is het er ’s avonds overal rustig. Er zijn 2 wolkenkrabbers in Riyadh, 1 in de vorm van een pyramide en 1 in de vorm van een flesopener. In dit laatste gebouw was de country meeting, met een prachtig uitzicht over de weidse, nette stad van zo’n 6 miljoen inwoners. Op terugweg naar het vliegveld moet je wel door een checkpoint met daarachter een gewapend pantservoertuig, maar verder was de sfeer goed. Overigens was het er 53 graden, volgens een bord op een gebouw.
Bas is inmiddels ook nog naar Pakistan (Karachi) geweest. Een bijzondere ervaring, zeker als je 2 eken later in de krant weer over de gruwelijke aanslagen leest... Overigens leek Karachi in het korte bezoekje van 1 dag best een levendige stad, met kleurrijke bussen en een gezellige chaos op straat.
Al met al heeft Bas de afgelopen weken weer ontzettend veel gereisd. Maar niet alleen voor werk – hij is ook nog even op en neer naar NL geweest, voor de bruiloft van Rene en Evelien in het Kurhaus in Scheveningen. Ondanks de nederlaag van het NL elftal die avond, was het een fantastisch feest.
Ook bij Dieuwertje op het werk is het nodige gebeurd. Ze is inmiddels overgestapt van Environment Manager naar Deputy Engineering Manager, een functie die haar veel beter ligt. Maar het is wel flink aanpoten. Om het onder de knie te krijgen is ze de afgelopen weken overgestapt naar een 6-daagse werkweek, en met dagen van 12 uur per dag blijft er dan weinig tijd over om leuke dingen te doen...
Toch doen we ons best om zoveel mogelijk van de leuke dingen in Dubai te genieten. Op verkenningstocht naar nieuwe restaurants in Dubai heben we weer een nieuwe hit ontdekt: het Belgisch bier cafe in Dubai festival city. Een echt donkerbruin cafe met veel lekkere biertjes, de Hoegaarden witbiertjes gingen er goed in. De bekende Hoegaarden glazen uit NL gebruiken ze hier trouwens niet – hier werden de biertjes standaard geserveerd in een glas wat je met 2 handen moest vasthouden – misschien is het woord ‘emmer’ een betere omschrijving?! We hebben er heerlijk mosselen, asperges en vlaamse frieten gegeten. En het was stampvol, zelfs ook een paar Arabieren.
Ook vanavond gaan we weer wat nieuws proberen – lekker uit eten op de 50e verdieping van de Emirates Towers. Laten we hopen dat het niet te mistig is, zodat we mooi van het uitzicht kunnen genieten!
De temperatuur kruipt deze maand naar boven de 45 graden. Afgelopen weken was het al begin 40 graden, en de laatste tijd beginnen we ook te merken dat de luchtvochtigheid begint toe te nemen – dat maakt het een stuk onaangenamer buiten. De airco staat nu standaard aan in huis en naar buiten gaan we alleen ’s ochtends vroeg of in de namiddag. ’s Avonds is het op zich nog lekker en kun je buiten zitten, maar om niet plakkerig te worden kiezen we toch al snel een plekje binnen.
Liefs, db
PS: Hier nog wat nieuwtjes uit de media in Dubai.
Er zijn weer de nodige nieuwbouw project aangekondigd. De langverwachte “Dynamic Tower”, een 420m hoge toren met afzonderlijk roterende verdiepingen, heeft in Dubai nu een bestemming aangewezen gekregen aan de Sheikh Zayed Highway. En in Abu Dhabi zijn ze al hard aan het werk aan de Pearl of the Nation, een enorme ronde glazen schijf. Geweldig allemaal...


Ook opvallend was het artikel over de “Family guidance and reformation department”, de officiele overheidsinstantie waar je langs moet als je in Dubai wilt trouwen. Dan krijg je een verplichte bijles over hoe een goed huwelijk in stand gehouden kan worden. Lees deze goedbedoelde adviezen maar eens... Ongelofelijk?!

1 opmerking:
Wat goed om weer eens wat nieuws van jullie te lezen. Helaas kan ik die regels over dat huwelijk niet openen (gelukkig hebben Roel ik en dat ook niet nodig ;-)).
Wij hebben 27 juli in de agenda staan voor jullie bezoekje, gaat dat wat jullie betreft nog door?
hopelijk wel.
liefs Floor
ps. ik heb nu ook een blog, erg grappig.
Een reactie posten