donderdag 2 oktober 2008

Einde Ramadan

Lieve allemaal,

De grootste krant van Dubai, ‘Gulf News’, had op 3 september als bijlage een speciaal tijdschrift over Nederland. Naast aandacht voor de eilanden gebouwd door van Oord en enkele Nederlandse ontwerpen voor wolkenkrabbers en andere futuristische projecten, was er ook een pagina ingeruimd voor enkele Nederlandse expats. Bas had 2 maanden daarvoor enkele standaard vragen ingevuld en nu stond dit prominent in het blad. Erg grappig, zeker om te horen dat veel collega’s van Dieuwertje en Bas het gezien hadden.

Op 10 september stond Bas met wat collega’s te praten toen hij zich een beetje licht in het hoofd begon te voelen. Hij dacht nog: ik moet zo maar even wat eten. Het bleek echter iets heel anders te zijn, niet Bas maar de vloer was aan het bewegen: een aardbeving.
Zo’n 40 seconden bleef de vloer heen en weer gaan, niet om van om te vallen maar wel genoeg om een beetje duizelig van te worden. De Iraanse en Indische collega’s, die veel meer ervaring hebben met aardbevingen, waren al begonnen aan de afdaling van 9 verdiepingen om te evacueren. Bas bleef met enkele collega’s achter, want voordat je beneden bent, is zo’n aardbeving alweer voorbij.....
Het bleek achteraf een naschok van 4.8 op de schaal van Richter te zijn, de echte aardbeving was ergens ten zuiden van Iran geweest met een kracht van ongeveer 6.5 (met 5 doden in Iran).
Aangezien bij Dieuwertje op haar werk de hele dag vrachtwagens rond denderen, en het sowieso al trilt bij hun op kantoor, heeft zij er helemaal niets van gemerkt.

Op zaterdag 20 september gingen Edwin (clubgenoot van Bas) en Florence trouwen: een Hollander en een Francaise die in Dubai wonen en hun bruiloft hielden in Parijs met vanuit de feestlocatie uitzicht op de Eiffel toren. Klinkt best bijzonder, nietwaar? Nou, dat was het ook. Edwin en Florence hadden dezelfde DJ gehuurd als op onze bruiloft, dus wij wisten van tevoren al dat wij het naar ons zin zouden hebben. Na een geweldig diner hebben we heerlijk gedanst. En het was vooral heel gezellig om iedereen weer te spreken. Naast het huwelijk hadden we nog wat tijd om in Parijs rond te wandelen en terrasjes mee te pakken. Vooral koffie te drinken op een boot op de Seine beviel erg goed.

Er was ook nog een klein sensatie momentje: toen we met wat vrienden een sandwich aan het bestellen waren bij een eettentje aan de straat, kwamen er van alle kanten mensen aan gerend, die dezelfde eettent binnenstormden. Het bleken agenten te zijn, die iemand aanhielden die deze zaak was binnen gevlucht, net voordat wij daar aankwamen. Er werd een mes gevonden en degene die ze zochten werd geboeid afgevoerd. Best spannend.

Inmiddels is het Atlantis Hotel op Palm Jumeirah geopend (ondanks de uitslaande brand 3 weken voor de opening). Er wordt gezegd dat het het duurste en meest luxueuze hotel ter wereld zou zijn - kosten: ruim 1 miljard Euro. Officiele opening zal op 20 November plaatsvinden, waarvoor ook kosten noch moeite gespaard zijn: 20 miljoen Euro. Maar dan heb je ook wat! Een uur Kylie Minogue (kosten: 2,5 miljoen Euro), een vuurwerk spectakel waar de opening van de Spelen in Beijing kinderspel bij lijkt (kosten: 3,5 miljoen Euro) en catering onder leiding van twee 4-sterren chefs. En de tweeduizend genodigden worden natuurlijk op kosten van het hotel ingevlogen.

Het hotel heeft ruim 1500 kamers en een gigantisch waterpark, met onder andere een 5km lange wildwaterrivier en een aquarium met 65.000 vissen (en een walvishaai die onlangs uit de Golf "gered" zou zijn). Speciale attracties: een glijbaan waarmee je onder het haaienbassin door glijdt, slaapkamers met glazen wanden die uitkijken op de aquaria en avond-entertainment van Cirque du Soleil. En de top-kamer is de Bridge Penthouse, waar je voor slechts 3 slaapkamers toch een slordige 18000 Euro per nacht kunt neertellen. Maar dan heb je wel een gouden eettafel?!

De hele maand september was het Ramadan, overdag mocht er in het openbaar dus niet gegeten en gedronken worden. Opvallend was wel dat er op de luchthaven gewoon koffie verkrijgbaar was, in het gebied achter de douane. Ook aan boord van Emirates naar Teheran werd gewoon eten en drinken geserveerd, toch best raar.
In de shopping malls zijn de meeste eettentjes tijdens Ramadan dicht . De paar restaurants, die wel open zijn, zorgen ervoor dat je niet naar binnen kunt kijken – meestal door gordijnen op te hangen. Als je bij deze restaurants wilt eten dan klop je aan en dan doet iemand voorzichtig de deur open en moet je snel naar binnen. Vervolgens kom je in een bruisend restaurant terecht, meestal met alleen maar expats. Als we alleen even wat water wilden drinken, na een tijd rondlopen door de shopping mall, dan liepen we naar onze auto in de parkeergarage om daar ‘stiekem’ wat te drinken. In de krant lazen we dat twee expats zware boetes hadden gekregen omdat ze gegeten of gedronken hadden in het openbaar.

Deze week was de Ramadan weer voorbij – Eid al Fitr is de 2daagse viering van dit feest. We hebben er zelf niet veel van mee gekregen. Bas was in Nederland, en Dieuwertje was ook gewoon aan het werk. Maar wel lekker dat alles nu gewoon weer open is.

Het weer wordt ook weer steeds aangenamer, overdag iets boven de 35 graden, maar ’s avonds kun je met 30 graden al weer prima buiten op een terrasje genieten. Dus dat gaan we weer veel doen deze winter!

Veel liefs,

db

PS: De UAE blijft het Walhalla voor architecten. Hieronder weer een aantal voorbeelden van gebouwen, al in aanbouw of nog in de droom-fase...


1. Palm tower, Dubai - 150m hoog, geinspireerd op stam van een palmboom

2. Trump hotel, Dubai - 5 sterren, 250m hoog, op Palm Jumeirah, eigenaar Donald Trump

3. Performing Arts Center, Abu Dhabi

4. Apeiron Hotel, Dubai - 185m hoog, 7 sterren, alleen bereikbaar per boot of helicopter.

5. Dubai Towers - centrum van Dubai Lagoons aan het einde van de Creek, geinspireerd door vlammen en kaarslicht

6. Infinity Tower, Dubai - 's werelds hoogste toren met een draai van 90 graden

7. Cobra, Ras al Khaimah - gateway to Dubai, congress center, exhibition space, shopping center and 3 hotels

Geen opmerkingen: