zondag 9 november 2014

Xi'an

Eindelijk was het zover, we gingen met het hele gezin nu eens sámen iets van China zien. OK, we waren al naar Sanya geweest maar dat was naar een hotel met zwembad. Nu wilden we dus eens echt iets van China zien en waar beter te beginnen dan de stad met de rijkste historie, Xi’an. Xi’an was de hoofdstad van China voordat Beijing het werd en vele keizers van meerdere dynastieën hebben hier hun zetel gehad. En uiteraard staat het bekend om het Terracotta leger.
De heenvlucht verliep erg moeizaam. Dat vluchten vertraagd zijn, is hier heel normaal, het luchtruim is namelijk overvol. Maar toen we aan het begin van de startbaan stonden na een uur vertraging, brak de piloot de start af vanwege een technisch probleem. Dit bleek later een serieus gat in het staartstuk te zijn?!? Hadden ze dat niet eerder mogen ontdekken? Goed, terug naar de luchthaven, wachten op bussen, omboeken naar een vlucht die 3 uur later ging en die was natuurlijk ook vertraagd... Grrrrrr...! In plaats van 7 uur ’s avonds landden we om 1 uur ’s nachts en waren we om half 3 's ochtends eindelijk in het hotel. Laten we het ochtend programma maar even vergeten...!
De eerste middag hebben we de oude stadsmuur bekeken. Het leuke is dat je een volledig rondje kunt maken over deze muur en dat kan ook per fiets. Helaas waren er geen kinderzitjes, maar er waren gelukkig ook elektrische wagens die een rondje maakten. De rit van ruim 13km duurt meer dan een uur, met als hoogtepunten de toegangspoorten aan de Noord, Oost, Zuid en West kant. Om daar vroeger binnen te vallen, moest je eerst een gracht met modder over en vervolgens werd je bestookt door de boogschutters in de boogschutterstoren. Mocht het je lukken om door de poort van die toren te komen, dan bevond je je opeens op een plein omringd met hoge muren, waar vandaan je van alle kanten aangevallen werd. Het was dus nog niet zo gemakkelijk.....
 
 
 
 

In het centrum van de oude stad staan nog de oude Drum Tower en Bell Tower, die vroeger het ritme van de dag bepaalden. De Bell Tower gaf ’s ochtends aan als het tijd was om de poorten van de stad te openen, en de Drum Tower liet horen wanneer de stad ’s avonds weer afgesloten werd. Verder is er een moslim wijk in het centrum en daar vind je heel veel toeristische winkeltjes en heerlijke eetstalletjes met allerlei lokale snacks. Het is er een drukte van jewelste maar vooral heel gezellig.
 
 
 
 
 
 

De dag erna zijn we naar het Terracotta leger geweest. Natuurlijk is het indrukwekkend om 9000 van die levensgrote krijgers en paarden met wagens etc. te zien. En dat dit al bijna 2200 jaar oud is. Het echt indrukwekkende is eigenlijk dat deze gigantische opgraving waarschijnlijk nog maar een miniem stukje is van het totale complex. Het leger is een van de onderdelen van de nagebouwde wereld, die de 1e keizer van China rondom zijn graftombe heeft laten construeren. Men is inmiddels nagenoeg gestopt met graven - ook de tombe zelf is nog niet opengemaakt. Ze hebben namelijk nog geen oplossing gevonden voor het verdwijnen van de kleuren op de terracotta beelden. Bovendien weten ze niet hoe ze de nagebootste Yangtze rivier moeten aanpakken, aangezien die met kwik gevuld schijnt te zijn... Daarom wachten ze net zo lang (meerdere generaties, waarschijnlijk) totdat ze de kennis hebben om het goed open te maken. Ze zullen in elk geval voorzichtig moeten zijn – de tombe schijnt met allerlei boobytraps beveiligd te zijn.
 
 
 
 
 
 
 
Een ander hoogtepunt van Xi’an is de Wild Goose Pagode, een prachtige pagode uit het jaar 650, door een van de keizers uit de Tang dynastie gebouwd als herinnering aan zijn moeder. Bij deze tempel hebben we ook een korte uitleg gekregen over Chinese kalligrafie, erg leuk. Ook omdat Reijer en Flinne het tot slot ook nog mochten proberen. De gids was zeer onder de indruk van het feit dat Reijer meteen keurig het symbool “zhong” op papier zette – het eerste karakter van Zhong Guo – Middle Kingdom, oftewel China!
 
 
 
 
’s Middags zijn we terug naar het centrum gegaan, om een bezoek te brengen aan de grote moskee in de moslim wijk – erg leuk, die combinatie van een oud Chinees tempel complex met een moskee.  
 
 
 
 
 

Op de laatste dag zijn we eerst naar de City God Temple geweest, anderhalf uur rijden vanaf Xi’an. Het blijft mooi om te zien hoe goed deze tempels bewaard zijn gebleven.
 
 
 
 
Tot slot zijn we op naar de luchthaven nog gestopt bij een opgraving bij wat graftombes uit de Han dynastie (2000 jaar oud). Het complex bestaat uit drie tombes: die van de 6e keizer van de Han Dynastie, en die van zijn 1e en 2e ‘concubines’. Ze zijn hier pas in 1999 begonnen met graven. Ze weten dat er rondom de tombe van de keizer 81 geulen met begraven 'schatten' liggen. In 2006 is een ondergronds museum geopend, waarin je de eerste 10 geulen ‘in situ’ kunt bekijken. Hoewel de beelden (soldaten en criminelen, dieren, wagens, keukenvoorraad, textiel, enz.)  in deze geulen ‘slechts’ schaal 1:3 zijn, is het toch ongelofelijk indrukwekkend, omdat je letterlijk over en tussen de opgravingen door kunt lopen. Fantastisch gemaakt! En ook hier gold weer – die 10 geulen zijn nog maar het topje van de ijsberg! 
 
 
 
 

Al met al was het een fantastische trip! We hebben ervan genoten dat we samen met de kinderen toch zo’n geweldige culturele tocht konden maken. Zij vermaakten zich met klimmen en klauteren op alle trappen en richels die we onderweg tekenkwamen. En Reijer had al een hele duidelijke mening over welke bezienswaardigheden allemaal een fotootje waard waren - zie zijn bijdrage hieronder... 
Nu deze vakantie een succes was, kunnen we snel onze volgende reisjes gaan plannen!
 
 
 
 

Geen opmerkingen: