Het is in Nederland wellicht ook op TV langs geweest, maar op 3 september werd hier in Beijing op grootse wijze de bevrijding van China 70 jaar geleden herdacht. Hier in China noemen ze dat 'de herdenking van de glorieuze overwinning op de vervloekte Japanse onderdrukking', of iets van die strekking. Op TV was het al een behoorlijk overweldigend stukje machtsvertoon. Maar het feit dat deze enorme militaire parade op een steenworp afstand van ons huis plaatsvond, was toch wel een beetje bizar...
Niets werd natuurlijk aan het toeval overgelaten! Twee weken van tevoren werd al een keer geoefend, en op de dag zelf was de hele binnenstad afgesloten. Bas en zijn collega's werden onverwacht de dag ervoor al om 11 uur 's ochtends het kantoor uit geveegd - alle gebouwen langs de route moesten leeg, en waar het woonhuizen betrof moesten ramen en gordijnen gesloten blijven (met gevaar voor 'snipers' als je je gordijnen durfde te openen...)
We hebben nog even overwogen om op de fiets richting de optocht te gaan, maar we werden toch weerhouden door de wetenschap dat een heel leger aan jonge, zenuwachtige vrijwilliger/soldaten waren opgeroepen om de omgeving te bewaken. En inmiddels weten we wel dat je hier niet moet spotten met het gezag van iemand in uniform... Dus we hebben thuis genoten van het spektakel!
Vanuit de woonkamer zagen we de ene na de andere formatie helikopters, straaljagers, tankvliegtuigen en vrachtvliegtuigen aan komen, vervolgens vlogen die volgens Reijer 'door de TV naar de achterkant van ons huis?!?!' (kijk maar naar de straaljagers met kleursporen hier onder!)
Niets werd natuurlijk aan het toeval overgelaten! Twee weken van tevoren werd al een keer geoefend, en op de dag zelf was de hele binnenstad afgesloten. Bas en zijn collega's werden onverwacht de dag ervoor al om 11 uur 's ochtends het kantoor uit geveegd - alle gebouwen langs de route moesten leeg, en waar het woonhuizen betrof moesten ramen en gordijnen gesloten blijven (met gevaar voor 'snipers' als je je gordijnen durfde te openen...)
We hebben nog even overwogen om op de fiets richting de optocht te gaan, maar we werden toch weerhouden door de wetenschap dat een heel leger aan jonge, zenuwachtige vrijwilliger/soldaten waren opgeroepen om de omgeving te bewaken. En inmiddels weten we wel dat je hier niet moet spotten met het gezag van iemand in uniform... Dus we hebben thuis genoten van het spektakel!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten