donderdag 22 november 2007

Dubai in de mist

Het is van onze kant 2 weken stil geweest, maar we hebben zeker niet stil gezeten. Vooral Bas was erg reislustig. Hij is vorige week weer 2 dagen naar Parijs geweest, en deze week 2 dagen naar Iran. En zeker Iran was weer een ervaring.

Hij vloog samen met 6 collega’s heen met Iran Air in een boeing 747 van minimaal 30 jaar oud waar de tv nog bijna in zwart-wit werd uitgezonden. Bij aankomst moest er nog een visum gehaald worden, wat een groot obtakel werd voor de Franse collega van Bas met de naam Sheherazad. Een Francaise met een Iraanse naam, dat kon er bij de luchthaven autoriteiten niet in... Gelukkig kwam KLM personeel te hulp en kreeg ze haar visum.

Op de luchthaven werden alle dames overigens geacht om zich van hoofddoeken te voorzien, en jassen moesten minimaal tot onder de billen hangen. Ook voor mannen geldt een kledingvoorschift: stropdassen worden absoluut niet gewaardeerd, aangezien ze een teken zijn van westerse cultuur. Een KLM-collega schijnt er zelfs ooit voor gearresteerd te zijn?! Overigens bleek later dat er desondanks in zakelijke situaties wel stropdassen gedragen kunnen worden, zolang de overheid er maar niet bij is.

De luchthaven is trouwens gloednieuw en de weg van de luchthaven naar de stad is een keurige 3-baans snelweg met Engelstalige borden (“fasten your seatbelt”) en NL-flitspalen langs de weg. Je passeert een enorme moskee maar verder valt er weinig te zien.

Door vertragingen was het gezelschap pas rond 2:30 ’s nachts bij het hotel. Eerst werd met gebaren duidelijk gemaakt dat alle bagage uit de taxi naar een busje toe moest. Aangezien iedereen liever het hotel in wilde, en niet nog verder wilde reizen, werd hier even tegengestribbeld. Maar het busje bleek een mobiele bagage scanner te bevatten. Nou, vooruit, dat kon nog wel even. En daarna werd het hele gezelschap direct doorgesluisd naar de 4e verdieping van het hotel, waar de Air France en KLM bemanning altijd zit. Deze verdieping is speciaal gereserveerd, zodat de dames zich hier ook zonder hoofddoeken over de gangen kunnen begeven.

De volgende dag stond er een lange vergadering op het programma en voor ’s avonds was het team uitgenodigd voor een feestje bij de country manager thuis. Al het lokale personeel was uitgenodigd (65 personen). Om 20:00 uur begon het feest en de deur werd open gedaan door een jongen met een groot blik Heineken in zijn hand. Al na 5 minuten ging de muziek aan en ging iedereen de dansvloer op (de dames hadden geen hoofddoekje meer op en waren zelfs ultra-hip gekleed) en werd er stevig gedanst en gejoeld. Ze mogen in het openbaar natuurlijk niet zoveel, dus dit zijn de gelegenheden dat ze helemaal uit hun dak kunnen gaan... En dat doen ze dan ook! Het was een mooie avond, en de verhalen over de schoonheid van de Iraanse dames zijn zeker niet gelogen...

Bas hoorde trouwens nog een leuk verhaal van een Iraanse medewerkster die contact had gehad met een Nederlander via de mail. Op een gegeven moment dacht ze dat de Nederlandse tekst onderaan de mail de naam van die persoon was en toen ze hem moest bellen vroeg ze dus naar meneer ‘Met vriendelijke groet’! Zelf moest ze er ook ontzettend om lachen.

Al met al was het een mooie ervaring en de mensen zijn heel vriendelijk en modern. Teheran ligt tegen prachtige bergen aan en er lag nu ook al wat sneeuw. Je kunt er zelfs skieen en een collega van Bas overweegt zijn skivakantie in Iran te houden! Wie zou dat nou verzinnen. Overigens is autorijden in Iran niet echt aan te raden, elk gaatje dat ze tussen andere auto’s zien wordt gebruikt om in te halen. Het kan dus zijn dat je op een 2-baans weg met z’n vieren naast elkaar rijdt.

Nou, wat is er verder nog gebeurd vorige week? Vorige weekend hebben we lekker aan het zwembad gehangen, en zijn we lekker uit eten geweest in de Madinat Souk. Verder hadden we zaterdagavond een KLM/AF Beaujolais Nouveau feestje in de tuinen van het Hilton in Abu Dhabi. Het was een werk-uitje, dus we zijn keurig door de chauffeur heen en terug gebracht, dus we hebben zelf ook wat van de wijn kunnen nuttigen. Ook even kennis gemaakt met de NL ambassadeur in Abu Dhabi (die vertelde dat zijn vorige post in Syrie was, waar hij toen betrokken was bij de 2 kindertjes die onderdak gezocht hadden in de ambassade).

Ico (vroegere baas van Bas bij de winkels op Schiphol) en zijn vrouw Chantal waren afgelopen week op bezoek in Dubai en zij logeerden bij Aryette (ook al een vroegere collega van Bas) en haar man Ed. Samen met hen zijn we dinsdag wat gaan eten, dus het was een echte reunie. Erg gezellig.

Het weer begint langzamerhand echt af te koelen. Het is ’s ochtends nu zo’n 20 graden, en in de loop van de ochtend loopt de temperatuur op naar 30. Heerlijk zomers weer voor NL begrippen, dus! Het is de laatste tijd ’s ochtends wel erg mistig in Dubai en Abu Dhabi, dus daar heeft Dieuwertje wel last van als ze naar Abu Dhabi rijdt. Maar het geeft wel prachtige plaatjes, zoals je ook kunt zien op de foto’s van Dubai Marina in de mist.

Morgen gaan we een dagje op en neer naar Oman. Dieuwertje heeft haar verblijfsvergunning nog niet en en moet daarom even het land uit, en Bas moet nog wat voorbereiden voor de opening van Muscat als KLM bestemming per 3 december. We worden opgehaald door de country manager van Oman en die leidt ons de hele dag rond, dus het zal wel een kort maar gezellig tripje worden.

Veel liefs,

db

PS: Ook in Dubai maakt iedereen zich klaar voor Kerstmis!

Geen opmerkingen: