donderdag 5 februari 2009

Crisis in Dubai?

Veel mensen vragen zich af hoe het met Dubai gaat in deze tijden van economische malaise. Het blijf moeilijk te achterhalen, want de ene dag lees je een slecht bericht, en de volgende dag staat er weer een mooi weer verhaal over dat de crisis de hele wereld raakt, behalve de UAE. Maar als je door de regels heen leest, zijn de voorspellingen dat de bevolking van Dubai in 2009 met 8% achteruit gaat. Dubai zit in flinke geld problemen, en moet daarom miljarden lenen van rijke neef Abu Dhabi. Vele projecten zijn stopgezet of uitgesteld, de infrastructuur projecten gaan wel gewoon door. Aangezien 50% van de mensen in de vastgoed (incl. bouw) en banksector werken, vallen er regelmatig ontslagen en iets als de WW kennen ze hier echt niet. Tijdens de feestdagen schijnen er vele auto’s op het vliegveld achtergelaten te zijn door mensen met enorme schulden die halsoverkop het land hebben moeten verlaten. De schattingen varieren van 300 tot 4.500.

Tot nu toe hebben wij er allebei gelukkig niet zo veel last van, zelfs enig voordeel als je ziet dat de huurprijzen omlaag gaan, de files merkbaar verminderen en de gastvrijheid en service gerichtheid bij restaurants nog groter is. Bij Bas op het werk vertrekken mensen niet meer continu naar een baan met veel meer geld, maar nu is iedereen blij om een solide plek te hebben. Het bewijst maar weer dat elk nadeel ook zijn voordeel heeft.

En gisteravond was wel weer duidelijk dat de lokale Emirati er zelf ook niet zo veel last van hebben... We zijn even wat gaan eten op de Marina Walk boulevard in Dubai Marina, en tot onze verbazing bleek dat op donderdag de nieuwe ‘place to be’ voor de Emirati en hun luxe bolides... Wij hebben inmiddels toch wel wat ervaring opgedaan met de overdadige luxe die je hier overal tegen komt, maar hier stonden wij toch ook wel weer van te kijken. Binnen 10 minuten zagen we: ontelbaar veel Porsches, een aantal Ferrari’s, 15 supercharged Range Rovers, 3 Audi’s R8, 3 Aston Martin’s, 10 Bentley's en 4 Lamborghini’s... Bij dat laatste model doe je pas echt mee, als hij goud-kleurig is. En voor de andere auto’s geldt: je moet toch wat, om op te vallen, dus de trend is om je auto mat-lak te spuiten in een originele en opvallende kleur, met veel te veel uitlaten aan de zijkant van je auto.
...Of je maakt de blits door als sheik in een Mini (oud model!) te verschijnen – want dat gaf onder de Emirati pas echt een reactie van verbazing?!

Liefs,

db

Geen opmerkingen: