In januari stond er nog een bijzonder bezoek op het programma: “Ter gelegenheid van het bezoek van Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje en Hare Koningklijke Hoogheid Prinses Maxima der Nederlanden, hebben de Consul-Generaal en zijn vrouw het genoegen om de Heer en Mevrouw B. Gerressen uit te nodigen voor een ontvangst op 19 Januari”. Enzovoorts.....
Het geheel werd vergezeld met een waslijst aan regels en voorschriften:
- Heren werden geacht in donker kostuum te verschijnen
- Dames in middag japon (of cocktail jurk waarvan de schouders bedekt)
- Geen foto’s
- Geen cadeaus of bloemen aanbieden
- Het paar dient aangesproken te worden met “Koninklijke Hoogheid”
- Enz, enz, enz...
Al met al werd het een behoorlijk formele bijeenkomst met zo’n 600 andere Nederlanders, die allemaal, net als wij, een beetje recalcitrant werden van het strikte keurslijf waarin we gestoken werden. De strenge speech van de Consul-Generaal werkte vooral op de lachspieren, maar de speech liet weinig aan de verbeelding over van hoe de avond diende te verlopen.
Eerst moesten alle 600 man in de rij, om het koninklijk paar de hand te schudden. Maar hierbij mocht er vooral niet met het paar gesproken worden, daar was geen tijd voor! De visitekaartjes dienden aan de uitnodiging vastgeniet te worden, deze diende dan bij de ceremoniemeester ingeleverd te worden, waarna de ceremoniemeester je vervolgens zou aankondigen bij het koninklijk paar en bij Staat-Secretaris van Heemskerk (oh, was dat die man die er naast stond en ook een hand wilde?!).
Zo gezegd, zo gedaan... Dus daar stonden “Meneer en mevrouw B. Gerressen, van KLM” dan... Bas was gelukkig nog wel zo adrem om Willem Alexander duidelijk te maken dat wij “Ook van Boskalis!” zijn, waarop ZKH wel moest lachen.

Het geheel werd vergezeld met een waslijst aan regels en voorschriften:
- Heren werden geacht in donker kostuum te verschijnen
- Dames in middag japon (of cocktail jurk waarvan de schouders bedekt)
- Geen foto’s
- Geen cadeaus of bloemen aanbieden
- Het paar dient aangesproken te worden met “Koninklijke Hoogheid”
- Enz, enz, enz...
Al met al werd het een behoorlijk formele bijeenkomst met zo’n 600 andere Nederlanders, die allemaal, net als wij, een beetje recalcitrant werden van het strikte keurslijf waarin we gestoken werden. De strenge speech van de Consul-Generaal werkte vooral op de lachspieren, maar de speech liet weinig aan de verbeelding over van hoe de avond diende te verlopen.
Eerst moesten alle 600 man in de rij, om het koninklijk paar de hand te schudden. Maar hierbij mocht er vooral niet met het paar gesproken worden, daar was geen tijd voor! De visitekaartjes dienden aan de uitnodiging vastgeniet te worden, deze diende dan bij de ceremoniemeester ingeleverd te worden, waarna de ceremoniemeester je vervolgens zou aankondigen bij het koninklijk paar en bij Staat-Secretaris van Heemskerk (oh, was dat die man die er naast stond en ook een hand wilde?!).
Zo gezegd, zo gedaan... Dus daar stonden “Meneer en mevrouw B. Gerressen, van KLM” dan... Bas was gelukkig nog wel zo adrem om Willem Alexander duidelijk te maken dat wij “Ook van Boskalis!” zijn, waarop ZKH wel moest lachen.
Na de passade - zo heet dat blijkbaar - zijn H.H.K.K.H.H. (wie weet waar dat nou precies voor staat mag het zeggen) zich nog even gaan mengen met de aanwezigen. Niet geheel spontaan overigens, want alle praatgroepjes waren van tevoren afgestemd en stonden al klaar. De Nederlandse school, de Nederlandse business council en zo nog een paar groepjes. Grappig was vooral ook om te zien hoe schaapachtig mensen zich gaan gedragen als ze in de buurt van het koninklijk paar staan.


Helaas moest Dieuwertje door deze officiele receptie op tijd van haar werk vertrekken en heeft ze daardoor het bezoek gemist van het koninklijk paar bij hun op de site. Het paar had immers een helicopter terwijl Dieuwertje zich door de files moest manoevreren om op tijd te komen. Het bezoek op de site was veel minder formeel en achteraf gezien was dat wel heel erg leuk geweest. Toen het paar aan het eind van hun site visit nog even in de kantine een drankje kwam drinken, had de kok een grote taart met de Nederlandse vlag gemaakt en Maxima is die spontaan gaan snijden en Willem Alexander is die gaan uitdelen aan de kinderen die er aanwezig waren.
Al met al toch een leuke ervaring, enne, wist u dat... Willem Alexander en Maxima heel veel K3 liedjes zingen met hun dochters?!
Liefs,
db
Geen opmerkingen:
Een reactie posten