maandag 13 april 2015

Mutianyu met Onno en Clariet

Begin maart zijn Onno en Clariet langs gekomen - eerst een week bij ons, toen een week op reis naar Xian, en (via Beijing) naar Shanghai, en toen weer een week bij ons. Het weer zat mee, en vorig jaar hadden ze pech met hun dag op de Muur, dus daar gingen we!
We hadden al van vrienden gehoord dat er nogal wat veranderd was in Mutianyu - en dat klopte...  Het leuke kleine dorpje in het dal is omgetoverd tot super gelikte toeristen attractie! Je mag met de auto het dorp niet meer in, je wordt  nog voor het dorp naar een grote parkeerplaats gestuurd, en dan moet je via een gloednieuwe 'authentieke' winkelstraat naar een pendelbus, om naar het startpunt van de liften te komen. Weer een voorbeeld van de 'vooruitgang' van China. We zien het met dubbele gevoelens gebeuren. Ja, het ziet er allemaal hartstikke netjes en goed georganiseerd uit - wel zo prettig als het echte toeristenseizoen weer begint. Maar ook wel heel jammer dat het gezellige rommelige oude sfeertje verloren gaat...
Maar verder hebben we een fantastische dag gehad! Voor ons ook de eerste keer dat we een flink stukje gewandeld hebben over de Muur, met als beloning de eerste keer met de rodelbaan naar beneden. Echt een aanrader!
 
 

 
 
 

Geen opmerkingen: