vrijdag 3 april 2009

Betty en Loek in Dubai

Half februari was het de beurt aan Betty en Loek om voor de 2e keer Dubai te bezoeken. Inmiddels hebben we wel vaker gehoord dat de 1e keer iets overweldigends is omdat men graag in korte tijd alle hoogte punten wil zien. De 2e keer wil men het over het algemeen wat rustiger aan doen, om zo meer Dubai te beleven.

Om een goede start van hun vakantie te hebben, zijn we met hen naar het pretpark Global Village geweest. In dat park ben je als Europeaan een buitenstaander omdat er nagenoeg alleen locale Emirati rondlopen. Erg grappig als dan 2 Emirati meisjes in goed Nederlands aan Betty vragen of ze een foto van hen wil maken....je moet dus blijkbaar toch nog oppassen met wat je in het Nederlands zegt.

In de Saudi Arabische souq waren er kraampjes met verschilende soorten honing, en 1 van de honing soorten was wel heel speciaal: alleen voor getrouwde stellen – helaas hebben we niet kunnen achterhalen wat daar nou achter zit.

Verder zijn we met Betty en Loek naar het Al Qasr Hotel geweest, voor een sjiek diner in een Thais restaurant. Normaal gesproken is de opgang naar de entree al indrukwekkend genoeg met 18 gouden paarden-beelden, maar ditmaal was ook de Ferrari club in het Al Qasr bij elkaar gekomen. Even gauw geteld kwamen we tot ruim 40 van deze glimmende bolides die voor de deur geparkeerd stonden. Je kunt je voorstellen dat het latere vertrek van deze auto’s goed te horen was.

Andere bezoekjes in het weekend waren er aan het Dubai Museum, the Walk in Dubai Marina en het Atlantis hotel. In de dagen dat Dieuwertje en Bas moesten werken, zijn Betty en Loek regelmatig alleen op pad gegaan. Met de taxi zijn ze naar de Creek, de Mall of the Emirates en de Souq Madinat geweest. En in slechts 1 van de taxi ritten, reed de chauffeur erg hard en gevaarlijk, dat was een hele goede score. Aan de foto’s te zien hebben ze zich wel vermaakt!

Het laatste weekend zijn we op zaterdan naar Abu Dhabi gegaan en hebben we de Sjeikh Zayed Grand Mosque en het Emirates Palace bezocht. De moskee zou in eerste instantie de grootste ter wereld worden, maar op verzoek van Saudi Arabia is hij toch maar net iets kleiner gehouden dan de belangrijke grote moskeen in Mekka en Medina. Maar niet minder indrukwekkend: het heeft het grootste tapijt ter wereld van 7119 m2, kroonluchters waarvan de grootste meer dan 1 miljoen Swarovski kristallen bevat , de grootste koepel ter wereld van 85 m hoog en 33 m doorsnede en qua schoonheid wordt de moskee al vergeleken met de Taj Mahal in India. Elke morgen, behalve vrijdag, kun je hier gratis naar binnen. Sjeikh Zayed zelf ligt opgebaard bij deze moskee en heeft de voltooing helaas niet meer mee kunnen maken.

Na het bezoek aan de moskee zijn we naar het Emirates Palace gegaan, het zelf-verkondigde 7-sterren hotel van Abu Dhabi (Dubai heeft de Burj-Al-Arab). Ook weer prachtig en alles was goud wat er blonk. Bij het bestellen van een kopje cappucino krijg je zelfs gouden snippers over de opgeklopte melk?! Het blijft toch appart dat je in dit soort exclusieve hotels gewoon naar binnen kunt lopen, dat zal vast niet lang mogelijk blijven.

Het waren weer 10 gezellige dagen, en we denken dat Betty en Loek vast nog wel een keertje langs zullen komen!

Liefs,

db

Geen opmerkingen: