Een kindje
krijgen in China – is dat nou anders dan anders? Hier een aantal van onze
ervaringen van de afgelopen weken...
Het ziekenhuis
Net als in
Nederland is Dieuwertje pas na 8 maanden voor het eerst naar de gynaecoloog in
het ziekenhuis gegaan, voor de laatste paar controles en het voorbespreken van
de geplande keizersnede. Er zijn hier in Beijing eindeloos veel ziekenhuizen om
uit te kiezen, maar door expats wordt overwegend gekozen tussen Beijing United
Family Hospital en Oasis Hospital. Wij hebben voor het tweede ziekenhuis
gekozen – het bestaat pas 2 jaar en is wat kleinschaliger, waardoor de kans dat
je dezelfde artsen/verpleegsters treft wat groter is. En toen we er gingen
kijken voelde het gelijk goed – dat is ook wel belangrijk!
Toevallig was er
net in januari een nieuw Hoofd Gynaecologie gestart – een Amerikaan met veel
ervaring in de VS, Afrika en Europa. Hij wist dus nog weinig van hoe het er in
dit ziekenhuis aan toe ging, maar dat was eigenlijk wel prettig: hij was dus (nog)
niet geinfecteerd was met de Chinese manier van medische zorg: keer op keer
nutteloze standaard dingen meten en vastleggen (je hoort de kassa al rinkelen!),
overal handtekeningen met rode stempels op zetten, enz. Deze arts deed gewoon
wat er moest gebeuren (weinig, dus), zonder al te veel poespas. Prima!
Omdat de arts
zelf nog vast zat in het lastige moeras van aanvragen van visum en
werkvergunning, ging de planning van de keizersnede ook wat rommelig. We hebben
lang gedacht dat we op maandag 17 feb aan de beurt zouden zijn, maar op het
laatste moment (twee dagen van tevoren, om precies te zijn) kwam het de arts
toch beter uit om het op 14 feb te doen... OK, ook goed!
Bureaucratie?
Nederland kan er ook wat van!
Een van de
belangrijkste voorbereidingen die we moesten treffen was zorgen dat onze
verzekering de ziekenhuiskosten zou vergoeden – bij voorkeur natuurlijk zonder
dat wij het eerst zelf zouden moeten voorschieten... Na veel heen en weer
gemail hadden we de bevestiging dat de verzekering de kosten zou vergoeden. Maar
een week voor de uitgerekende datum vroeg een accountant van het ziekenhuis me
schaapachtig: Mevrouw, u weet toch wel dat uw verzekering alleen kosten voor
“de moeder” betaalt, en niet de kosten voor “de baby”? Dus wilt u alstublieft
deze verklaring tekenen dat u die kosten zelf gaat betalen?
Huh?! Ik ga
naar het ziekenhuis om een kind te krijgen, maar de kosten voor het kind zijn
niet gedekt?
Waarom niet,
beste verzekeraar? ...Nou, mevrouw, omdat de baby niet op jullie polis vermeld
staat. Wat?! Nee, natuurlijk niet, de baby is nog niet geboren! Is het dan de
bedoeling dat ik het ongeboren kind nu al aanmeld? Nee, dat kan niet. Dat kan
pas als het kind geboren is. Dan meldt u het kind aan, en dan zijn wij
natuurlijk bereid om de ziekenhuiskosten voor het kind te vergoeden... Ja,
ja... Pffff...
Overigens is
het wel begrijpelijk dat de verzekeringsmaatschappij scherp is op de ziekenhuis
keuze en gemaakte kosten. Totale kosten voor de keizersnee plus 4 nachten
ziekenhuis: ruim 100.000RMB (12.500 Euro). Zet dat maar eens af tegen de
3.000RMB die Daisy betaalde voor haar keizersnee gevolgd door een volle week
ziekenhuis in haar geboortestad...
De ziekenhuis opname
Ruime kamer
Before
After
Lekker eten!
Tja, en wat zal
ik verder zeggen over de zorg in het ziekenhuis? Ondanks dat het een
expat-ziekenhuis is, was de zorg typisch Chinees... Veel focus op formaliteiten
(keurig elke 3 uur temperatuur en bloeddruk meten, maar niks doen met de
resultaten), weinig initiatief maar een “u-vraagt-wij-draaien” mentaliteit (er
is in 5 dagen nog geen prullenbak op mijn kamer geleegd – maar ik had er ook
niet om gevraagd...?!), maar absoluut heel vriendelijke en behulpzame mensen!
Een belangrijk medisch
verschil was wel dat het niveau aan pijnstillers dat voorgeschreven wordt
aanzienlijk lager is dan ik eerder had meegemaakt. Waar in Dubai en NL de
morfine, diclofenac en paracetamol rijkelijk werden toegediend, onder het mom
van “het is helemaal niet nodig om pijn te hebben” moest ik het hier met een
beperkte dosis paracetamol doen, en na 3 dagen kreeg ik niks meer... Om meer te
krijgen moest ik telkens weer uitgebreid in discussie met steeds weer een
volgende verpleegster, die dan weer navraag moest doen bij een arts, nadat ik
had moeten bevestigen dat de pijn echt “ondraaglijk” was (iets wat ik als
stoere Hollandse natuurlijk nauwelijks over mijn lippen krijg... “Nee, zo erg
is het nou ook weer niet...” en dan maar weer de kiezen op elkaar...) Al met al
dus wat meer pijn dan ik had verwacht, en ik ben dan ook een dagje langer in
het ziekenhuis gebleven dan andere keren – 4 nachten ipv 3 nachten. Maar dat is
nog steeds korter dan hier gebruikelijk is: er staat minimaal 5 nachten voor.
Weer een geluk dat de Hoofd Gynaecoloog net nieuw was, en me gewoon liet gaan –
want de verpleegsters vonden het maar bizar dat ik al weg ging...!
Al met al ben
ik heel blij dat het voor mij de 3e keer was, en ik een beetje wist
wat ik kon verwachten. Het exit-gesprek van de verpleegster was helemaal een
giller! In een kwartier werden alle belangrijke tips-and-tricks voor de
kersverse moeder moeizaam van een verfrommeld blaadje opgelezen. Terwijl ze
moeizaam de Chinese tekst naar het Engels probeerde te vertalen, legde ze me in
horten en stoten uit wat ik bijvoorbeeld moest doen om borstontsteking te
voorkomen (na... elke voeding... de resterende melk uit... de borst masseren...
door in cirkelvormige bewegingen... van buiten naar... binnen de borst... te
bewerken... Ja, ja, ik snap het nu helemaal!)
Reacties van
Chinezen (veel met dank aan Daisy)
-
Wat fijn dat je moeder er is. Ze slaapt natuurlijk bij je op de kamer, om
je ’s nachts te helpen?! Dat gebeurt hier wel altijd...
-
Wat? Stond je de dag na je operatie al weer onder de douche?? Wij mogen ons
10 dagen niet wassen... Vies haar krijg je dan, joh!
-
Wat heeft zij nou in haar mond? Een speen? Wat is dat?
-
Wat? Ga je na 2 weken al weer naar buiten? Wij blijven minstens een maand
binnen... Aaaarrggghh!! Neem je Emmelijn ook echt mee naar buiten?!?! Nee!!
Een selectie
van de geweldige kado’s
-
Collega’s van Bas hebben Emmelijn een Chinese naam gegeven: YuanYuan
(klinkt als Juenjuen). Het heeft vooral te maken met de dag dat ze geboren is
(Lantern Festival), en het type eten dat je dan eet (heet ze nu “kleverige rijst
bal”...?!) Maar alle Chinezen die de naam horen zijn het unaniem eens: het
schijnt een “very good name” te zijn!
-
Daisy vertelde me dat ze eigenlijk naar het ziekenhuis had moeten komen,
met een hele kip en heel veel varkensvlees. Maar dat ze dacht dat ik daar
wellicht geen behoefte aan zou hebben... Daarom heeft ze wat traditionele
Chinese koekjes voor me gekocht.
-
Onze chauffeur Mr. Sun heeft een heel lief Chinees kleding setje voor
Emmelijn gekocht – met het nog veel voorkomende open kruis in het broekje!
-
Bomma kwam met een enorme kraam-mand naar het ziekenhuis!
-
Van het ziekenhuis kregen we ook een kraam mand met bloemen. In de mand
onder andere: twee gratis specialisten-consultaties (slimme klantenbinding!),
bevestiging dat Emmelijn en ik “Members for life” zijn, en dus altijd 20%
korting krijgen (nog slimmere klantenbinding!), een tegoedbon voor een
foto-shoot van baby en gezin (waarbij de rechten voor gebruik van de foto’s
natuurlijk wel voor het ziekenhuis zijn), en een tegoedbon voor een romantisch “candle-light
dinner for two” op de laatste avond in het ziekenhuis (incl. 2 glazen wijn)...
-
Bas zijn collega’s in Shanghai hebben een stempel van Emmelijn haar naam
gegeven, met het symbool van het paard erbij (voor year of the horse)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten