zondag 16 maart 2014

Jaarlijkse personeelsfeesten

In China is het een traditie om elk jaar rond Chinees Nieuwjaar “staff dinners” te houden. Dit hoort zo, om de relatie met je personeel warm te houden. Het is ook een bedankje voor het afgelopen jaar. En het is voor het personeel een mooi moment om het management eens een keer voor schut te zetten!
Een gemiddelde staff dinner vindt plaats in een grote zaal van een hotel. In steden als Guangzhou, Beijing en Shanghai komen er wel 130 man opdraven. Het zijn niet alleen de commerciële medewerkers, maar ook het Chinese cabine personeel, de medewerkers van de Vracht en van de Technische Dienst. In Guangzhou zit ook nog eens een groot call center van 100 man.
Het lokale team verzorgt de avond en praat de verschillende optredens en activiteiten aan elkaar. De activiteiten bestaan vooral uit vrij kinderachtige spelletjes, zang en dansjes, maar iedereen geniet er met volle teugen van. Het voelt een beetje als een Nederlands ouderwets kinderfeestje. Verder is het belangrijkste deel van de avond de ‘lucky draw’ (loterij) waarbij er vele prijzen te winnen vallen, zoals Ipad mini, Iphones, tickets naar Europa en bonnen om te winkelen. Dit hoort bij de traditie.
Als management team is het de bedoeling dat je dus wat spellen meespeelt en ook dat je in de loop van de avond een rondje maakt langs alle tafels. Per tafel wordt er dan geproost en zo komt er aardig wat drank naar binnen. De avond begint rond 6 uur ’s avonds en rond half 10 is het alweer afgelopen. Bij de meeste diners ga je dan na afloop met een wat selecter gezelschap naar de karaoke bar, gelukkig wel in een privé kamer waar verder geen vreemden kunnen komen. Daar wordt nog vrolijk een paar uur doorgezongen onder het genot van een drankje.

Hier een opsomming van wat er de afgelopen weken zoal voorbij is gekomen:

-        Verkleedpartijen in Hong Kong

-        Dans voorstellingen van het lokale team, in balletpakjes met preitjes, als cheerleaders, in traditionele Chinese kleding en als knuffelbeesten in Guangzhou

-        Wedstrijdje “beeld een titel van een film uit aan een teamgenoot” - en zo stond ik in Shanghai een Transformer na te doen op het toneel. Helaas (??) is hier geen foto van...
-        Liedjes zingen (karaoke), ik mocht ook het toneel op in Taipei

-        Wedstrijdje “met een lepel pingpongballen naar de overkant brengen” in Taipei
-        Wedstrijdje “verander een tafelgenoot zo snel mogelijk in een paard” met behulp van plastic bordjes en bekertjes in Hong Kong

-        In Guangzhou kregen we eerst traditionele Chinese ballet les, en daarna mochten we ook  ‘free-style’ ballet bewegingen ten tonele brengen (en ik heb menig collega verbaasd met mijn lichtvoetigheid!)
 
-        Wedstrijdje “wie kan de meeste ballen onder een T-shirt proppen” in Hong Kong.

-        In Beijing kregen we buikdans les (van een man?!), allemaal met ontblote buik uiteraard

Tja, laten we zeggen dat het fijn is dat het er weer op zit. Al hebben we een hoop lol gehad.

Geen opmerkingen: