zondag 16 maart 2014

Smog en lenteweer

De smog blijft ons hier nog steeds wel bezig houden...
Toevallig was er vanaf de geboorte van Emmelijn een periode van EXTREEM veel smog ("haze", volgens de lokale kranten. Ja, ja... ) Tien dagen bijna continu boven de 300 met regelmatige uitschieters naar 400-500.
Iedereen had het er hier dan ook over. De kranten stonden er bol van (maar niet te negatief, natuurlijk). Sommige mensen hielden hun kinderen thuis van school. En in de lift van ons appartement hing opeens onderstaande lijst met 12 tips van de beheerder over hoe om te gaan met de smog. Nogal dubieuze (en lachwekkende!) tips. Mochten de foto’s niet leesbaar zijn, dan hier een paar hoogtepunten:
-        Draag buiten een muts, want je haar is kwetsbaar voor stof (oh, is dat zo?)
-        En draag buiten een jas, zodat je lichaam minder in rechtstreeks contact komt met de “haze” (is dat schadelijk, dan?) en het is bovendien lekker warm (tja...)
-        Doe je ramen alleen rond het middaguur open (hoezo? Uit metingen blijkt absoluut niet dat de smog dan minder is. En je kunt je ramen natuurlijk beter dicht houden!)
-        Was je neus regelmatig, want door neus pulken beschadig je je neusholte.
-        Eet veel vezels, dit helpt de stoelgang, waardoor je de vuile stoffen kwijtraakt
Hahaha...!
 

Ook op school bij Reijer was de smog een punt van aandacht. Twee maanden geleden had de gemeente/overheid een nieuwe regel opgesteld: “als de voorspelde luchtkwaliteit drie dagen boven 300 is, moeten alle scholen sluiten!” De overheid zou de voorspelling bekend maken, en dan moesten de scholen dus direct dicht. Verder was er niet echt over nagedacht... Op vragen als 'en wat als de werkelijke smog nou meevalt, en het op dag 2 al weer mooi is? Mogen we dan weer open?' Daar was nog geen antwoord op, daar was nog niet over nagedacht. Dus de school keek ook verwachtingsvol uit naar wat de overheid zou doen met deze slechte periode. Nou, niks, dus!! Onder het mom van: ons voorspellingsprogramma gaf geen 3 dagen boven 300 aan... Lekker programma is dat?! Elke leek kon zien aankomen dat het door het voorspelde windstille weer dagen zou gaan duren voor het beter werd! Maar goed, wat ons betreft prima. De school heeft recent veel extra maatregelen genomen om de luchtkwaliteit binnen te verbeteren, dus laat Reijer maar lekker gaan.
Overigens was de school tot niet al te lang geleden ook nog helemaal de weg kwijt... 1,5 jaar geleden nog vroeg een vriendin op school aan de 'school nurse': wat doen jullie aan de luchtkwaliteit in de school? Het antwoord toen was: we zetten elk ochtend de ramen en deuren open om de klaslokalen goed te luchten... WAT?!


Je ziet, het houdt ons hier nog lekker bezig... Een groot voordeel van de smog is wel: je geniet wel extra veel van een mooie dag! Toen de smog weg trok was het opeens lente! Strak blauwe lucht, lekker zonnetje, dus iedereen was gelijk buiten te vinden, gezellig een terrasje pakken, alle kinderen lekker samen spelen, heerlijk! En ook voor Emmelijn betekende dat de eerste keer naar buiten. (Veel te vroeg, natuurlijk, volgens de Chinezen...)

 

Geen opmerkingen: