Afgelopen
zondag zijn we (eindelijk, na een aantal vergeefse pogingen vanwege zieke
kindjes) naar de Ming graven geweest – een van de ‘must see’ attracties van
Beijing. Een uurtje rijden ten noorden van Beijing liggen in een mooie vallei
13 Ming-keizers begraven. Van de 13 grafcomplexen zijn er 3 toegankelijk
gemaakt voor bezoek, waarvan alleen de Dingling tombe van keizer Wanli (1573-1620) en zijn twee concubines open is voor ondergronds bezoek.
Het was koud maar prachtig “blauwie weer” (kreet van Flinne), dus we hebben genoten van het schitterende park waar de Dingling tombe in ligt. De tombe zelf was niet zo heel indrukwekkend – hadden we de kinderwagen daar 5 verdiepingen voor omlaag en omhoog hebben gesjouwd? Maar buiten was ook een klein museum gebouwd, waar de kleding en andere spullen die in de ‘koffers’ bij het graf gevonden waren, werden tentoongesteld. Prachtige gewaden en hoofddeksels, en Reijer vond het zwaard ook heel cool. Toch wel bijzonder.
Daarna zijn we naar de ‘Sacred Way’ gegaan, het toegangspad waarlangs de overleden keizers naar hun graf gedragen werden. Aan weerskanten van dit pad staan 24 enorme beelden als een erewacht. Het was prachtig, je kon de geschiedenis hier bijna voelen!
Het was koud maar prachtig “blauwie weer” (kreet van Flinne), dus we hebben genoten van het schitterende park waar de Dingling tombe in ligt. De tombe zelf was niet zo heel indrukwekkend – hadden we de kinderwagen daar 5 verdiepingen voor omlaag en omhoog hebben gesjouwd? Maar buiten was ook een klein museum gebouwd, waar de kleding en andere spullen die in de ‘koffers’ bij het graf gevonden waren, werden tentoongesteld. Prachtige gewaden en hoofddeksels, en Reijer vond het zwaard ook heel cool. Toch wel bijzonder.
Daarna zijn we naar de ‘Sacred Way’ gegaan, het toegangspad waarlangs de overleden keizers naar hun graf gedragen werden. Aan weerskanten van dit pad staan 24 enorme beelden als een erewacht. Het was prachtig, je kon de geschiedenis hier bijna voelen!


Geen opmerkingen:
Een reactie posten