In januari-februari vindt in het verre noorden van China, in Harbin, jaarlijks het 'Snow and Ice Festival' plaats. We hadden er al veel over gehoord, over hoe prachtig het daar is, maar ook over hoe ongelofelijk koud het er is. Veel te koud om met kleine kinderen naar toe te gaan...
Wat een mazzel dus dat Josine weer een paar weken bij ons op bezoek is, en had aangeboden dat zij best op de kinderen wilde passen, als wij eens een keertje met zijn tweeën weg wilden...? We twijfelden geen moment: dan gaan we naar Harbin!
Harbin is een miljoenenstad in een vlak, kaal, besneeuwd landschap. De stad groeit blijkbaar als een trein, want er wordt in een ongelofelijk tempo gebouwd - we zagen meer bouwkranen dan in Dubai! Het oude centrum van de stad heeft veel Russische invloeden, zowel qua bouwstijl als qua restaurants en winkels. De officiële festival terreinen liggen her en der verspreid door de stad, maar je ziet overal langs de weg, op rotondes en bij hotels en grote gebouwen al kleinere ijs sculpturen staan.
De dag van aankomst hebben we gebruikt om het oude centrum te bekijken. Central Street is een lange voetgangers straat met veel winkels en restaurants. Daar gelijk al veel ijssculpturen. En bij de rivier werd gelijk duidelijk dat de Chinezen zo'n festival natuurlijk aangrijpen om er een mooie kermis van te maken. Op de rivier was een gigantisch pretpark ingericht, met ijsglijbanen, schaats- en slee banen, mini-zamboni's en zelfs mini tanks waarmee je over het ijs kon scheuren.
De volgende dag was het tijd voor het echte werk. We begonnen bij het Siberian tiger park. Een safari park in een buitenwijk van de stad, waar ze wel meer dan 300 tijgers zouden hebben...
Dat werd een belevenis! En wel weer op zijn Chinees, natuurlijk... Bij de entree werden we al verrast door een prijslijst voor "live animals of Siberian Tiger Park": biefstuk, kip, eend, schaap en koe... Eeeehhhh?!?!
Binnen werden we welkom geheten door een vriendelijke zoo-keeper met een baby tijgertje op de arm - wat een schatje! Gelukkig hield hij de mensen op afstand, het diertje werd niet aan anderen gegeven. Daarna werden we naar de bus gebracht - met tralies voor de ramen... Spannend! En toen reden we door de sluis in een oud roestig hek - een beetje Jurassic Park op z'n Chinees, zullen we maar zeggen. En jawel, daar in de verte lag een tijger! En nog een! En kijk daar, een heel groepje! En zo ging dat maar door, wat hebben we er ongelofelijk veel gezien! En wat zagen ze er fantastisch uit!! Geweldig...
Na de safari met de bus werden we afgezet bij een lange loopbrug omgeven door een kooi , zodat je door een aantal tijgertuinen heen kon lopen. Te voet tussen de tijgers dus. Ook weer prachtig... Wat een geweldige beesten!
En jawel, hier kon je nog in de herkansing, als je de tijgers nog wat meer wilde voeren. Bas kon het niet laten, en heeft nog een levende kip gekocht (60 RMB - ca. 8,50Euro). Deze werd door een vriendelijke mevrouw aan de vleugels uit het kistje getild, en vervolgens onder luid gekakel (van de kip en de mevrouw) tegen het hek aan geslagen... Minuten lang... Net zolang tot er genoeg tijgers de moeite hadden genomen om op te staan en er heen te sjokken, en er één tijger wat meer enthousiasme had getoond en tegen het hek op was gesprongen, om de kip van dichtbij te bekijken... En toen werd de kip eindelijk - via een stort koker - uit haar lijden verlost... HAP!!!
Wat een mazzel dus dat Josine weer een paar weken bij ons op bezoek is, en had aangeboden dat zij best op de kinderen wilde passen, als wij eens een keertje met zijn tweeën weg wilden...? We twijfelden geen moment: dan gaan we naar Harbin!
Harbin is een miljoenenstad in een vlak, kaal, besneeuwd landschap. De stad groeit blijkbaar als een trein, want er wordt in een ongelofelijk tempo gebouwd - we zagen meer bouwkranen dan in Dubai! Het oude centrum van de stad heeft veel Russische invloeden, zowel qua bouwstijl als qua restaurants en winkels. De officiële festival terreinen liggen her en der verspreid door de stad, maar je ziet overal langs de weg, op rotondes en bij hotels en grote gebouwen al kleinere ijs sculpturen staan.
De dag van aankomst hebben we gebruikt om het oude centrum te bekijken. Central Street is een lange voetgangers straat met veel winkels en restaurants. Daar gelijk al veel ijssculpturen. En bij de rivier werd gelijk duidelijk dat de Chinezen zo'n festival natuurlijk aangrijpen om er een mooie kermis van te maken. Op de rivier was een gigantisch pretpark ingericht, met ijsglijbanen, schaats- en slee banen, mini-zamboni's en zelfs mini tanks waarmee je over het ijs kon scheuren.
In het centrum ligt ook het Zhaolin Park, een mooi klein park met ijs sculpturen - prima om mee te beginnen. Het park ging pas om 4 uur weer open, net tijdens de schemering, dus dat werd onze eerste kennismaking met de Chinese stijl van verlichting - wat een kermis! Maar prachtig.
Een uur na zonsondergang hadden we het ZO koud, dat we snel op zoek zijn gegaan naar een stevige Russische maaltijd.
De volgende dag was het tijd voor het echte werk. We begonnen bij het Siberian tiger park. Een safari park in een buitenwijk van de stad, waar ze wel meer dan 300 tijgers zouden hebben...
Dat werd een belevenis! En wel weer op zijn Chinees, natuurlijk... Bij de entree werden we al verrast door een prijslijst voor "live animals of Siberian Tiger Park": biefstuk, kip, eend, schaap en koe... Eeeehhhh?!?!
Binnen werden we welkom geheten door een vriendelijke zoo-keeper met een baby tijgertje op de arm - wat een schatje! Gelukkig hield hij de mensen op afstand, het diertje werd niet aan anderen gegeven. Daarna werden we naar de bus gebracht - met tralies voor de ramen... Spannend! En toen reden we door de sluis in een oud roestig hek - een beetje Jurassic Park op z'n Chinees, zullen we maar zeggen. En jawel, daar in de verte lag een tijger! En nog een! En kijk daar, een heel groepje! En zo ging dat maar door, wat hebben we er ongelofelijk veel gezien! En wat zagen ze er fantastisch uit!! Geweldig...
En toen... kwam er een volledig met tralies beschermde terrein wagen aan gescheurd... Die stopte, en een aantal tijgers kwam al rustig aangelopen... Maar wat was dat?! De deur van de auto ging open, en er werd een levende kip naar buiten gesmeten!!! Werkelijk waar! Twee tijgers deden flink hun best, maar toen de snelste de kip te pakken had (binnen 2 seconden) was de strijd geleverd, de ander droop rustig af, om te wachten op de volgende keer... Bizar! We hebben inmiddels begrepen dat dat bordje bij de ingang dus echt serieus was. En ja, er werd ook wel eens een koe gekocht, en die wordt dan ook (levend!) uit de achterkant van een vrachtwagen gedumpt. Zo fijn dat dat die dag niet het geval was!!!
Na de safari met de bus werden we afgezet bij een lange loopbrug omgeven door een kooi , zodat je door een aantal tijgertuinen heen kon lopen. Te voet tussen de tijgers dus. Ook weer prachtig... Wat een geweldige beesten!
En jawel, hier kon je nog in de herkansing, als je de tijgers nog wat meer wilde voeren. Bas kon het niet laten, en heeft nog een levende kip gekocht (60 RMB - ca. 8,50Euro). Deze werd door een vriendelijke mevrouw aan de vleugels uit het kistje getild, en vervolgens onder luid gekakel (van de kip en de mevrouw) tegen het hek aan geslagen... Minuten lang... Net zolang tot er genoeg tijgers de moeite hadden genomen om op te staan en er heen te sjokken, en er één tijger wat meer enthousiasme had getoond en tegen het hek op was gesprongen, om de kip van dichtbij te bekijken... En toen werd de kip eindelijk - via een stort koker - uit haar lijden verlost... HAP!!!
Tijd voor wat anders... The Sun Island International Snow Sculpture Expo. Een park vol met ongelofelijke sneeuw sculpturen. Van groot tot super groot tot nog veel veel groter, en allemaal ongelofelijk mooi! Fantastisch.
En tot slot nog The Ice and Snow Amusement World - het attractiepark voor gigantische ijs sculpturen (eigenlijk bouwwerken). We hebben de kou getrotseerd en gezorgd dat het eind van de middag het park zowel bij daglicht als in het donker konden meemaken. En weer: geweldig!!!
Na zo'n lange, fantastische, maar zeker ook KOUDE dag was het lekker bijkomen in de ijsbar van het hotel... PROOST!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten