zondag 24 november 2013

Bomma in Beijing

Onze eerste bezoek van Josine is inmiddels helaas ook weer ten einde gekomen. Maar het was heerlijk om haar hier te hebben! ’s Ochtends waren een extra paar handen heel fijn, om Reijer op tijd klaar te krijgen voor de schoolbus.
Daarna lekker samen koffie drinken (de koffie moest gehaald worden bij een koffie tentje beneden, op de terugweg van Reijer naar de bus brengen, want ons koffiezetapparaat zat natuurlijk nog in de container!) En dan lekker de stad verkennen:

·        Naar Qianmen Street Hutongs, met de moderne winkelstraat en de oude hutong zijstraatjes met thee winkels, zijde winkels en een oude apotheek.
·        Samen de metro van Beijing verkennen. Perfect vervoermiddel, maar helaas zijn de stations niet erg kinderwagen-vriendelijk...
·        Samen lunchen. Die stokjes blijven lastig, haha! En let op het detail: het is hier gebruikelijk dat er een hoes over je stoelleuning wordt gehangen, nadat je je jas over de leuning hebt gehangen. Ziet er netjes uit, en ook praktisch: ze kunnen je jas niet per ongeluk vies maken!
·        Naar Silk Street – vroeger schijnt dit een complex van hutongs met veel zijde winkeltjes geweest te zijn. Tegenwoordig bestaat het helaas niet meer. Deze hutongs zijn gesloopt, en ervoor in de plaats is een 5 verdiepingen hoog complex neergezet, waar de winkeltjes nu in gehuisvest zijn. De charme is verloren gegaan, maar goedkope kleding en souvenirs kunnen er nog prima gekocht worden!
·        Alvast Reijer z’n bijna-verjaardag vieren met taart, geweldige cadeaus en daarna uit eten in een “treincoupé”...
·        Naar Solana Mall, een moderne shopping mall in Westerse bouwstijl, aan een meertje. Die hadden ze zo uit Dubai gehaald kunnen hebben?!
·        Naar de Temple of Heaven – prachtig! En zo leuk om te zien hoe de Chinesen van het omliggende park gebruik maken. Lekker gymen en tai-chi oefenen, breien, spelletjes spelen, of gewoon van de zon genieten... En opvallend: achteruit lopen is hier blijkbaar ook een veel beoefende sport?! 
 
 
 
 

Geen opmerkingen: