Het was een heftig weekje voor Reijer (en voor ons
allemaal), want Reijer is deze week voor het eerst naar school geweest! Hij
gaat naar de Beijing City International School, 2km verderop. Het is een grote
school, zowel kleuter/lagere school als middelbare school. We
hebben deze school gekozen vanwege de geweldige voorzieningen (meerdere
buitenspeelplaatsen, een groot sportveld met tribune, meerdere sportzalen, een
groot zwembad, meerdere kantines, twee grote bibliotheken en een theater) en
omdat er een aantal andere (ook NL) kindjes uit de buurt ook naar die school
gaan. Al met al een echte internationale (Engelstalige) school, met veel
nationaliteiten door elkaar heen. En natuurlijk een kleuterklasje met lieve
juffies waar we zelf ook blij van werden!
Maandag ochtend heeft Dieuwertje Reijer met de auto naar school gebracht. Dikke tranen, natuurlijk. (Ook bij Dieuwertje... Gelukkig had Mr. Sun in de auto terug een grote doos met tissues bij zich!) Reijer heeft uiteindelijk 25minuten bij zijn juffie op schoot gehuild, en toen was het klaar, en scharrelde hij de rest van de dag lekker achter de juffie aan. Maandag middag is Dieuwertje weer naar school gereden, om samen met Reijer de schoolbus naar huis te nemen. Reijer was lekker vrolijk en had zich prima vermaakt. Dinsdag ochtend samen met de bus naar school, daar weer wat tranen, en ’s middags gezellig samen terug met de bus. Woensdag was een topdag: helemaal geen tranen meer (de beloofde koekjes ’s middags hadden hier wellicht wat mee te maken), en ’s middags is Reijer zelfs helemaal alleen met de schoolbus naar huis gekomen. Wat een grote vent! Donderdag kwam toen weer een pittige ochtend: ook ’s ochtends alleen in de bus naar school... Dat werden natuurlijk weer tranen. Maar vrijdag was ook die stap genomen, en zat hij zonder tranen in de bus.
In de bus zitten twee Chinese ‘ayi’s’ (letterlijk: tantes) die op de kindjes passen. Op school wordt Reijer netjes door een juffie opgewacht, en die brengt hem dan naar de klas.
In Reijer’s klas (Nursery) zitten ongeveer 25 kindjes, maar eigenlijk zijn het twee parallelle klassen. Elke klas heeft een eigen hoofd juffie, die van Reijer heet Miss Liz en dan is er nog Miss Erin. En dan zijn er nog 4 hulp juffies bij. Maar dat is nog niet genoeg: er zijn ook nog speciale docenten voor PE (gym), IT, Art, Music en Reading (in de bibliotheek). Hij heeft ook echt een rooster voor al deze verschillende vakken. En volgend jaar (in Pre-K) komt daar dan nog zwemles en Chinese les bij. En kan hij gaan deelnemen aan ‘Extracurricular Activities’... Pfff...
Reijer luncht op school. Wekelijks kunnen we op een menu-kaart aankruisen wat we willen bestellen. Een uiterst gevarieerd menu, met dagelijks: soep of salade, een keuze uit 3 warme hoofdgerechten, twee soorten groente, rijst en koolhydraten, drinken, en een toetje of fruit. ...Geen idee wat Reijer nou werkelijk eet...
Reijer kwam maandag ook thuis met een hele koffer vol school kleding: twee T-shirts, twee korte broeken, een shirt met lange mouwen, een trainingsbroek, een fleecevest, een windjack en een rugzak. En die kleren mag hij minstens aan op de 2 dagen per week dat ze gymles hebben (al komen sommige Chinese kindjes op die dagen in kleding die er meer uitziet als pyjama’s...??)
Het lijkt erop dat het Reijer helemaal niet deert dat er geen Nederlands wordt gesproken op school. Je hoort hem er helemaal niet over. De juffie denkt dat zijn Engels al heel goed gaat: zo zou hij al gevraagd hebben “can you help me?” en “can you open?” maar beide klinken natuurlijk nogal hetzelfde als in het NL “kun je helpen?” “kun je open maken?”. Maar goed, hij maakt zich verstaanbaar. En de Engelse woordjes sluipen er thuis zeker wel al in... Reijer roept tegen Flinne regelmatig “Stand up!” en “Sit down!", en als ze dan luistert zegt hij “Good boy!”, hahaha.
Al met al zijn we hartstikke blij met hoe zijn eerste week is verlopen, en hij voelt zich vast heel snel helemaal 100% op zijn gemak.
Maandag ochtend heeft Dieuwertje Reijer met de auto naar school gebracht. Dikke tranen, natuurlijk. (Ook bij Dieuwertje... Gelukkig had Mr. Sun in de auto terug een grote doos met tissues bij zich!) Reijer heeft uiteindelijk 25minuten bij zijn juffie op schoot gehuild, en toen was het klaar, en scharrelde hij de rest van de dag lekker achter de juffie aan. Maandag middag is Dieuwertje weer naar school gereden, om samen met Reijer de schoolbus naar huis te nemen. Reijer was lekker vrolijk en had zich prima vermaakt. Dinsdag ochtend samen met de bus naar school, daar weer wat tranen, en ’s middags gezellig samen terug met de bus. Woensdag was een topdag: helemaal geen tranen meer (de beloofde koekjes ’s middags hadden hier wellicht wat mee te maken), en ’s middags is Reijer zelfs helemaal alleen met de schoolbus naar huis gekomen. Wat een grote vent! Donderdag kwam toen weer een pittige ochtend: ook ’s ochtends alleen in de bus naar school... Dat werden natuurlijk weer tranen. Maar vrijdag was ook die stap genomen, en zat hij zonder tranen in de bus.
In de bus zitten twee Chinese ‘ayi’s’ (letterlijk: tantes) die op de kindjes passen. Op school wordt Reijer netjes door een juffie opgewacht, en die brengt hem dan naar de klas.
In Reijer’s klas (Nursery) zitten ongeveer 25 kindjes, maar eigenlijk zijn het twee parallelle klassen. Elke klas heeft een eigen hoofd juffie, die van Reijer heet Miss Liz en dan is er nog Miss Erin. En dan zijn er nog 4 hulp juffies bij. Maar dat is nog niet genoeg: er zijn ook nog speciale docenten voor PE (gym), IT, Art, Music en Reading (in de bibliotheek). Hij heeft ook echt een rooster voor al deze verschillende vakken. En volgend jaar (in Pre-K) komt daar dan nog zwemles en Chinese les bij. En kan hij gaan deelnemen aan ‘Extracurricular Activities’... Pfff...
Reijer luncht op school. Wekelijks kunnen we op een menu-kaart aankruisen wat we willen bestellen. Een uiterst gevarieerd menu, met dagelijks: soep of salade, een keuze uit 3 warme hoofdgerechten, twee soorten groente, rijst en koolhydraten, drinken, en een toetje of fruit. ...Geen idee wat Reijer nou werkelijk eet...
Reijer kwam maandag ook thuis met een hele koffer vol school kleding: twee T-shirts, twee korte broeken, een shirt met lange mouwen, een trainingsbroek, een fleecevest, een windjack en een rugzak. En die kleren mag hij minstens aan op de 2 dagen per week dat ze gymles hebben (al komen sommige Chinese kindjes op die dagen in kleding die er meer uitziet als pyjama’s...??)
Het lijkt erop dat het Reijer helemaal niet deert dat er geen Nederlands wordt gesproken op school. Je hoort hem er helemaal niet over. De juffie denkt dat zijn Engels al heel goed gaat: zo zou hij al gevraagd hebben “can you help me?” en “can you open?” maar beide klinken natuurlijk nogal hetzelfde als in het NL “kun je helpen?” “kun je open maken?”. Maar goed, hij maakt zich verstaanbaar. En de Engelse woordjes sluipen er thuis zeker wel al in... Reijer roept tegen Flinne regelmatig “Stand up!” en “Sit down!", en als ze dan luistert zegt hij “Good boy!”, hahaha.
Al met al zijn we hartstikke blij met hoe zijn eerste week is verlopen, en hij voelt zich vast heel snel helemaal 100% op zijn gemak.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten