zondag 22 december 2013

Zaterdag 14 december - Lama tempel

We hadden bedacht dat het misschien wel leuk zou zijn om naar een kerstmarkt te gaan in cultureel centrum ‘The Hutong’, toepasselijk gelegen in een hutong vlakbij de Lama tempel. De kerstmarkt bleek meer een glühwein festijn te zijn in een relatief klein en vol gebouw, dus met 2 kinderen en de kinderwagen was dit niet zo’n goed idee. Nou ja, dan gaan we toch naar de Lama tempel?!
De Lama tempel is een Tibetaans boeddhistisch complex, met verschillende zalen. De boeddhistische goden worden steeds groter naarmate je verder op het complex komt. Even wat historie (met dank aan internet): De Lama Tempel werd in 1694 gebouwd als onderdeel van de stadsmuur. Hij fungeerde als woning voor keizer Kangxi, voordat hij in 1722 de troon besteeg. Omdat Kangxi hier had geleefd, werd dit pand, volgens Chinese traditie, een tempel. Het is inmiddels een van de belangrijkste Tibetaanse tempels buiten Tibet.  
Het is opvallend om te zien dat er zoveel Chinezen wierook stokjes kopen en aan het bidden zijn. Dit terwijl ze over het algemeen helemaal niet gelovig zijn. Het zal er wel mee te maken hebben dat ze erg van symboliek houden.
Reijer vond het er trouwens ook erg leuk, hij vond de grote boeddha's geweldig, en overal lekker klimmen en klauteren op de muurtjes en trappen is ook altijd een feest. En we zijn best een beetje benieuwd waar hij nou om gewenst heeft bij het bid wiel...








Geen opmerkingen: