woensdag 22 januari 2014

Lucht kwaliteit

Nu we hier een tijdje wonen, en we wat meer ervaring hebben opgedaan met de voorkomende lucht kwaliteit in Beijing, vond ik het tijd worden om wat huiswerk te doen. (Ik blijf een Delftse nerd, natuurlijk!!)

We gebruiken zelf een App om de luchtkwaliteit in de gaten te houden: Air Quality. Met deze App kun je op verschillende locaties in Beijing (en/of andere Chinese steden) de gemeten “Air Quality Index” (AQI) in de gaten houden. Het grafiekje dat wordt weergegeven laat een schaalverdeling zien waarbij wordt aangegeven of de AQI ‘goed’, ‘ongezond’ of zelfs ‘hazardous’ is. Prachtig allemaal! Maar wat betekent dit nou? Wie heeft bedacht wanneer iets nou echt ongezond wordt? En hoe verhouden deze getallen zich nou tot waar we bijvoorbeeld in Nederland aan blootgesteld worden? Want een ‘slechte’ dag hier lijkt erg veel op een heiig dagje in Nederland! Je ruikt geen uitlaatgassen, begint niet spontaan te hoesten als je buiten komt, soms hangt er alleen een beetje een rokerig luchtje buiten...

Dus tijd voor wat speurwerk...

Onze App zegt dat de AQI berekend wordt volgens de “US standard” rekenmethode, en geeft daarbij een koppeling naar een officieel document van de United States Environmental Protection Agency – klinkt officieel! Daarin wordt uitgelegd dat de AQI bepaald kan worden voor verschillende vervuilers, zoals fijn stof (PM10), zeer fijn stof (PM2.5), ozon (O3), koolmonoxide (CO), zwaveldioxide (SO2) en stikstofdioxide (NO2). Voor elk van deze vervuilers wordt de bijbehorende AQI op een andere schaal berekend – dus van de ene stof kun je een hogere concentratie in de lucht hebben en nog “goed” scoren, dan van de andere.

Voor zover valt te achterhalen gebruikt onze App een AQI berekend op basis van zeer fijn stof (PM2.5) metingen – de andere vervuilers worden in onze App niet weergegeven.

Vervolgens ben ik eens gaan kijken naar de website van het RIVM. In Nederland worden bovengenoemde vervuilers ook gemeten (en nog een aantal meer). Er wordt op ongeveer 60 locaties door heel NL gemeten, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen verschillende soorten meetstations: achtergrond stations (op enige afstand van bebouwing), stadsstations (op ruime afstand van drukke wegen, bijvoorbeeld op sportvelden of rustige pleinen) en verkeersbelaste stations.

Vervolgens wordt op de site van het RIVM voornamelijk gesproken over overschrijdingen van de fijn stof (PM10) waardes – hier ligt in Nederland blijkbaar vooral het probleem?? Er wordt gesproken over een ‘overschrijding’ als de fijn stof concentratie gemiddeld over 24 uur hoger is geweest dan 50ug/m3... Omgerekend volgens de US standard is er in Nederland dan sprake van een overschrijding van de PM10 concentratie als de AQI (PM10) hoger is dan 46. En hoe vaak komt dat volgens het RIVM nou voor in Nederland, in de periode van 2005-2013?
·       Regionale (achtergrond?) stations: tussen de 0 en 65, gemiddeld 15 dagen per jaar
·       Stadsstations: tussen de 0 en 45, gemiddeld 15 dagen per jaar
·       Straat (verkeersbelaste?) stations: tussen de 0 en 70, gemiddeld 26 dagen per jaar
Hoe hoog de gemiddelde concentratie (en bijbehorende AQI) op deze overschrijdingsdagen nou werkelijk geworden is, heb ik niet meer uitgezocht. Maar een ding wordt toch wel duidelijk: in Nederland wordt gesproken over een overschrijding als de AQI (PM10) hoger is dan 46. Volgens de schaal van de US standard is een AQI lager dan 50 “Good”, en hoger dan 50 “Moderate”. Daar zit wel een overeenkomst...
En hoe zit het dan hier in Beijing? Welke waardes hebben wij hier nou mee te maken? Hier wordt dus de zeer fijn stof (PM2.5) concentratie gemeten, en omgerekend naar de AQ( (Waarbij wij over het algemeen kijken naar momentane waarde, niet naar de gemiddelde waarde over 24-uur). En welke waardes maken wij dan zoal mee?
Gelukkig hebben we regelmatig dagen gehad met een AQI van onder de 50. Zeker als het een beetje waait, dan hebben we prachtige strakblauwe luchten hier! Maar ja, het komt hier toch ook vrij regelmatig voor dat de AQI rond de 150-200 (= "unhealthy) schommelt... Kijk ook maar naar een plaatje van vandaag: op het oog een prima dagje, met een lekker zonnetje en nog best wat blauwe lucht. Maar volgens de Nederlandse en Amerikaanse lezing dus al niet zo best...

En dan spreken we nog maar niet over vorige week... De grafiek van de 4 meest nabijgelegen stations  bleef ruim 24 uur steken op 500, omdat hoger niet aangegeven kan worden!

Nou, OK, nu weten we dus iets beter hoe het zit. De luchtkwaliteit is hier inderdaad aanzienlijk slechter dan we in Nederland gewend zijn. Maar zoals ik al aangaf: eigenlijk ondervinden wij er tot nu toe nog weinig hinder van. Met het gezoem van een ‘air purifier’ in elke kamer denken we de boel binnenshuis wel onder controle te hebben. En ook als je buiten komt is het niet zo dat je gelijk om valt van de stank. We zeggen maar zo: een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar ondertussen blijven wij gewoon lekker genieten van onze geweldige tijd hier in Beijing!

Geen opmerkingen: