Op dinsdag 24
december was het zover: Reijer en Bas konden Oma Betty en Opa Loek ophalen op
het vliegveld! Een bezoek met een bijzondere twist, want zij waren 17 jaar
geleden al eens eerder in Beijing geweest, dus wat zouden ze er nu van vinden?!
Na twee heerlijke weken was de eindconclusie: terwijl de historische attracties (gelukkig!) nog even indrukwekkend zijn, is er van het straatbeeld van 17 jaar geleden bijna niks meer terug te vinden. Toen had je nauwelijks 2x2 baans wegen, overal eet-kraampjes langs de straten, krekeltjes in doosjes te koop, vogelkooitjes, Mao jasjes, en natuurlijk FIETSEN!! Nu heb je vooral glazen wolkenkrabbers, 6x6 baans snelwegen, nauwelijks fietsen maar ongelofelijk veel auto’s... Eigenlijk onherkenbaar.
We hebben in de twee weken dat ze er waren ontzettend veel gedaan. Natuurlijk hebben we samen Kerst en Oud & Nieuw gevierd, en vlak daarna de verjaardag van Loek:
Maar ook veel sight-seeing tochtjes, hier een impressie met foto’s:
Na twee heerlijke weken was de eindconclusie: terwijl de historische attracties (gelukkig!) nog even indrukwekkend zijn, is er van het straatbeeld van 17 jaar geleden bijna niks meer terug te vinden. Toen had je nauwelijks 2x2 baans wegen, overal eet-kraampjes langs de straten, krekeltjes in doosjes te koop, vogelkooitjes, Mao jasjes, en natuurlijk FIETSEN!! Nu heb je vooral glazen wolkenkrabbers, 6x6 baans snelwegen, nauwelijks fietsen maar ongelofelijk veel auto’s... Eigenlijk onherkenbaar.
We hebben in de twee weken dat ze er waren ontzettend veel gedaan. Natuurlijk hebben we samen Kerst en Oud & Nieuw gevierd, en vlak daarna de verjaardag van Loek:
Maar ook veel sight-seeing tochtjes, hier een impressie met foto’s:
·
de hutongs bij HouHai (Nan Luogu Hutong),
·
de tempel of Heaven,
·
Qianmen en Dashilan Street,
·
de shopping malls bij ons in de buurt,
·
en ook de overgebleven hutongs en woonwijkjes bij ons in de buurt, lopend
op weg naar Bas zijn kantoor,
·
de Chinese muur bij Mutianyu, een flinke klim maar zeker de moeite waard op
Oudjaarsdag,
·
Wangfuying street (moderne winkelstraat) met achtergelegen hutongs, vooral
bekend om bijzondere eet-tentjes met schorpioenen, zeepaardjes en zeesterren.
Maar deze keer ook met memorabele ontmoeting met een keizerlijk stel...!
·
De verboden stad,
·
Het zomer paleis, heel bijzonder in de winter, met bevroren kanalen en meren
waar met schaats-sleetjes op gegleden werd.
·
De Lama tempel
En verder
hebben we natuurlijk gewoon lekker genoten van de gezelligheid samen. Reijer
heeft eindeloos het auto race spelletje van de IPad van Oma nagespeeld met
Duplo, waarbij Oma en Opa om de beurt het rode autootje moesten besturen. En
Flinne heeft ons veel pret bezorgd door als kleine brutale pinguïn op haar
nieuwe rode laarsjes rond te waggelen op straat.
Ook zijn we lekker met Oma
naar het zwembad geweest. En naar de speeltuin.
En de dames zijn samen naar de
nagel-studio geweest.
En toen de vakantie weer voorbij was, moest Reijer
natuurlijk naar de schoolbus gebracht worden, en dat wilde oma ook wel eens
meemaken. Oma en opa zijn ook nog een kijkje gaan nemen op school en in zijn
klas.
En zoals gewoonlijk ook weer eindeloos veel lekker eten: Peking eend,
Chinees, Indiaas, Thais, Italiaans, Vietnamees, en ga zo maar door.
Al met al dus
een top Kerst vakantie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten