zaterdag 18 januari 2014

Kerstvakantie met Oma Betty en Opa Loek

Op dinsdag 24 december was het zover: Reijer en Bas konden Oma Betty en Opa Loek ophalen op het vliegveld! Een bezoek met een bijzondere twist, want zij waren 17 jaar geleden al eens eerder in Beijing geweest, dus wat zouden ze er nu van vinden?!
Na twee heerlijke weken was de eindconclusie: terwijl de historische attracties (gelukkig!) nog even indrukwekkend zijn, is er van het straatbeeld van 17 jaar geleden bijna niks meer terug te vinden. Toen had je nauwelijks 2x2 baans wegen, overal eet-kraampjes langs de straten, krekeltjes in doosjes te koop, vogelkooitjes, Mao jasjes, en natuurlijk FIETSEN!! Nu heb je vooral glazen wolkenkrabbers, 6x6 baans snelwegen, nauwelijks fietsen maar ongelofelijk veel auto’s... Eigenlijk onherkenbaar.
We hebben in de twee weken dat ze er waren ontzettend veel gedaan. Natuurlijk hebben we samen Kerst en Oud & Nieuw gevierd, en vlak daarna de verjaardag van Loek:

Maar ook veel sight-seeing tochtjes, hier een impressie met foto’s:
·       de hutongs bij HouHai (Nan Luogu Hutong),
 
·       de tempel of Heaven,
 
 
 
·       Qianmen en Dashilan Street,
 
·       de shopping malls bij ons in de buurt,
 
·       en ook de overgebleven hutongs en woonwijkjes bij ons in de buurt, lopend op weg naar Bas zijn kantoor,

·       de Chinese muur bij Mutianyu, een flinke klim maar zeker de moeite waard op Oudjaarsdag, 
 
·       Wangfuying street (moderne winkelstraat) met achtergelegen hutongs, vooral bekend om bijzondere eet-tentjes met schorpioenen, zeepaardjes en zeesterren. Maar deze keer ook met memorabele ontmoeting met een keizerlijk stel...!

·       De verboden stad,
 
·       Het zomer paleis, heel bijzonder in de winter, met bevroren kanalen en meren waar met schaats-sleetjes op gegleden werd.
 
 
·       De Lama tempel

En verder hebben we natuurlijk gewoon lekker genoten van de gezelligheid samen. Reijer heeft eindeloos het auto race spelletje van de IPad van Oma nagespeeld met Duplo, waarbij Oma en Opa om de beurt het rode autootje moesten besturen. En Flinne heeft ons veel pret bezorgd door als kleine brutale pinguïn op haar nieuwe rode laarsjes rond te waggelen op straat.
 
Ook zijn we lekker met Oma naar het zwembad geweest. En naar de speeltuin.
 
 
En de dames zijn samen naar de nagel-studio geweest.
En toen de vakantie weer voorbij was, moest Reijer natuurlijk naar de schoolbus gebracht worden, en dat wilde oma ook wel eens meemaken. Oma en opa zijn ook nog een kijkje gaan nemen op school en in zijn klas.
En zoals gewoonlijk ook weer eindeloos veel lekker eten: Peking eend, Chinees, Indiaas, Thais, Italiaans, Vietnamees, en ga zo maar door.
 
 

Al met al dus een top Kerst vakantie!

Geen opmerkingen: