vrijdag 25 december 2015

Osaka

Op 1 oktober is het hier National Day, het begin van Golden Week, waarbij alle Chinezen een week vrij hebben en massaal op vakantie gaan. Goed plan! Wij hebben een fantastische trip naar Osaka en Kyoto (Japan) gemaakt. Hier de eerste dagen in Osaka.
 
Ons hotel zat vlakbij Namba Station, in een idiote wijk met overdekte winkelstraten vol neon verlichting, fast food restaurants en gokhallen. Die gokhallen zaten van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat stamp vol met mannen van middelbare leeftijd - ze stonden 's ochtends zelfs al ruim een uur voor openingstijd in de rij om naar binnen te kunnen... Bizar?!  

 
 
  
Gelukkig was ons hotel verder een oase van rust in dit gekkenhuis, en lag er vlak naast ook de gezellige uitgaanswijk Shinsaibashi, vol steegjes met gezellige kleine eettentjes. We moesten wel een beetje wennen aan het typisch Japanse gebruik om een gordijntje voor de deur te hangen - is het nou een restaurantje of niet? Zijn ze open, of niet?! De kinderen vond het natuurlijk fantastisch om zittend op de grond aan die lage tafeltjes te eten. Overigens zijn Japanners wel erg formeel en gereserveerd, totaal het tegenovergestelde van de open en enthousiaste Chinezen! Dus het was ook wel even wennen voor de kinderen (en voor ons) dat ze zich nu echt netjes moesten gedragen in het restaurantje, en dat de serveersters hier echt niet van plan waren om gezellig met ze te keten?!
 
 
 
 
 
 
 
Een van de belangrijkste attracties in Osaka is het Osaka-Jo, oftewel Osaka Castle, dat dateert uit begin zestiende eeuw. In eeuwen daarna is het kasteel regelmatig verwoest, maar in 1931 weer hersteld, en ondanks bombardementen tijdens de tweede wereldoorlog is het nu nog steeds een prachtig fort. Voor Reijer zijn eerste confrontatie met Ninja's - hij is nu echt fan!
 
 
 
 
 
 
Op zo'n dagje proberen we altijd een beetje 'local' te eten... Dat was nog best lastig! In Japan draait alles om efficiƫntie, dus in veel eettentjes is het personeel vervangen door een automaat. Met het menu helaas volledig in het Japans. En ook niet echt efficiƫnt, aangezien je elk gerecht 1 voor 1 moest bestellen en betalen om een bonnetje te krijgen... Wat hebben wij staan rotzooien met de vertaallijst en de muntjes! En hoe weet je daarna of het eten uit de keuken nu jouw bestelling is, of die van de buren?! Pffff....
 
 
De volgende dag zijn we naar het aquarium geweest, met echte walvishaaien, en ook kleine haaitjes die door alleen de dapperste kindjes geaaid kunnen worden...! Tot slot nog een ritje in het reuzenrad. 
 
 
 
 
 
 
 
En toen was het tijd om de trein naar Kyoto te nemen...
 


Geen opmerkingen: